Audi i ny global varumärkeskampanj
Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.
- Med vår vässade märkesstrategi ger vi “Vorsprung” en samtida definition och gör oss redo för framtiden – för en ny era i bilbranschen och för våra kunder, säger Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi vid huvudkontoret i Ingolstadt. Målet, fortsätter han, är att tekniken skall hjälpa till att förbättra människors liv och bidra till samhället. Ambitionen är att forma framtidens premiummobilitet.
Med sin globala kampanj visar Audi vägen mot en elektrisk, digitaliserad och emotionell framtid. Utöver nya elbilen e-tron Sportback, syns även den visionära citybilen Audi AI:ME och konceptbilen Audi Q4 Sportback e-tron i kampanjen, samtliga elbilar som representerar den innovativa kraften i märket. Huvudpersonerna är autentiska med bl.a. Audis egen designchef Marc Lichte som förstärker budskapet.
Den globala kampanjen samlas under det kommunikativa temat “Future is an Attitude”, medan “Vorsprung durch Technik” kvarstår som märkets devis. Kampanjen kommer att vara omfattande även i Sverige och synas i TV 4 och TV3/Viaplay v.41-49 kompletterat med OOH, print, digital display och sociala medier. En global kampanjsida, progress.audi, är fylld med intervjuer med designers, ingenjörer, märkets hållbarhetsarbete och syn på framtiden.
Audi-ringarna vid Essingeleden
För att verkligen understryka kampanjens starka tema har Audi skapat en ny yta längs med Sveriges mest trafikerade led. Budskapet lär bli svårt att missa på den inklädda fastigheten vid Essingeleden. Högst upp har Audi-ringarna målats av en av Sveriges främsta graffittikonstnärer.
- Den nya varumärkesstrategin känns helt rätt och är en naturlig följd av Audis företagsvision att skapa framtidens hållbara premiummobilitet. Audi registrerade flest patentansökningar för elektrisk mobilitet av de europeiska biltillverkarna under förra året. Det säger något om de anställdas ”attityd”. Den svenska marknaden ligger i framkant i omställningen och vår första elbil Audi e-tron har blivit en favorit och marknadsledare i det större suvsegmentet, säger Madeleine Kjessler, marknadschef för Audi i Sverige.
Reklambyrån thjnk från Hamburg ansvarar för det kreativa genomförandet globalt. I Sverige har TBWA Stockholm ansvarat för den lokala anpassningen.
Länk till varumärkesfilmen
Länk till websidan progress.audi
Ansvariga för den globala kampanjen
Kreativ byrå: thjnk Hamburg GmbH
Produktion: ANORAK Film GmbH
Director: Hanna Maria Heidrich
Editing: loved GmbH
Post-production: The Mill (London); KATALYST (Berlin)
Ljud: Andreas List, Felix Bauer, Musik und Sound Design
Music supervision and direction: gate.11 audio-visuelle kommunikation GmbH
Lokal byrå: TBWA Stockholm