23 okt 2020 | Pressmeddelande

Helt nya Caddy - Nu beställningsbar i Sverige

Med större utrymmen, ny teknik och en ny dynamisk design tar Caddy i sin nya femte generation ett stort kliv framåt. Från och med idag finns Caddy Cargo beställningsbar hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare i Sverige.

 

  • Nya Caddy lanseras som skåpbil, MPV (personbil) och campingbil
  • Lägre förbrukning och den senaste tekniken för att drastiskt reducera NOx-utsläpp
  • Den helt nyutvecklade Caddy är byggd på Volkswagens MQB-plattform
  • Med längre hjulbas och bredare skjutdörrar: Caddy fortsätter att leverera gott om plats i alla sina olika versioner 
  • En smartphone på hjul: Nu finns för första gången möjlighet till fullt digital instrumentering och mängder med uppkopplade tjänster och funktioner

Hannover / Södertälje, 23 oktober 2020 – Nu är det försäljningsstart av Volkswagen Transportbilars helt nya Caddy. Den femte generationen av denna bästsäljande modell, som hittills byggts i över 3 miljoner enheter, visas här i både sitt transport- och personbilsutförande. 

Nya Caddy är för första gången byggd på Volkswagens MQB-plattform, samma grund som den nyligt lanserade Golf 8. Detta innebär ny teknologi såsom innovativa assistanssystem som Travel Assist, Trailer Assist och Rear Traffic Alert, vilket gör körningen både enklare och säkrare. Uppkopplad funktioner, touchskärmar och touchkontroller gör Caddy till en smartphone på hjul. Den avancerade tekniken i den nya avgasreningen med dubbeldosering av AdBlue, hjälper de effektiva turbodieselmotorerna att förvandla NOx till vatten och ofarligt nitrogen. En karaktärsfull design som är genomtänkt i varje liten detalj för att ge bilen en tydlig profil och bättre utrymmen – en sann Volkswagen!

När vi nu öppnar för att kunna beställa nya Caddy så finns både den korta och långa (Maxi) skåpbilen att beställa. Personbilen i samma två längder, och i utrustningsnivåerna Go, Life och Style, blir beställningsbar cirka två veckor senare. Maxi-versionerna får en något fördröjd leveranstid på grund av en lite senare produktionsstart. Vissa versioner och motoralternativ blir tillgängliga vid en senare tidpunkt, till exempel Caddy California som beräknas finnas tillgänglig för leverans i god tid innan semesterperioden nästa sommar. Även Caddy med fyrhjulsdrift 4MOTION har en något senare produktionsstart, med kundleveranser från våren 2021.

Karaktärsfull design och nya exteriöra detaljer
Visuellt blir omedelbart övergången till MQB-plattformen tydlig genom den 92 mm längre hjulbasen (nu 2.755 mm på den korta Caddy). Designerna har utnyttjat de tekniska möjligheterna som plattformen ger för att skapa en helt ny dynamisk design av karossen med en stark Volkswagen-profil. Det nya 1,4 kvadratmeter stora panoramaglastaket finns tillgängligt till både personbilen och California. Till detta tillkommer nydesignade lättmetallfälgar i 16-, 17- och för första gången 18-tum (standard på Style-versionen). Även nya LED-strålkastare och LED-bakljus ger bilen en ny look och effektivare belysning. Andra nya funktioner inkluderar igendragningshjälp för bakluckan och sidoskjutdörren, samt Keyless-system som låter dig öppna och starta bilen utan att ta fram nyckeln från fickan. Nytt på Caddy Cargo är möjligheten till helt plåtklädda bakdörrar, för bättre stöldskydd av värdefull last. Dessutom går det att få backkamera till bilar med dubbeldörrar bak, något som tidigare inte varit möjligt att kombinera.

Ett av marknadens mest generösa innerutrymmen
Även på insidan imponerar den femte generationen av Caddy med högteknologiska lösningar och mer användbara utrymmen. Caddy Cargo har ett lastutrymme på 3.1 kubikmeter (3,7 på Caddy Cargo Maxi), mätt enligt SAE V6 standard. En helt ny bakaxelkonstruktion bidrar till mer användbar yta och volym och ett tydligt exempel på detta är att man nu kan lasta i en Euro-pall på tvären bak eftersom bredden mellan hjulhusen ökat till 1.230 mm. Tack vare marknadens bredaste öppning vid sidoskjutdörren på Caddy Cargo Maxi (840 mm mot tidigare 701 mm), går det nu också att lasta en andra Europall via sidan. Maximal lastlängd är 1.797 mm (Cargo) och 2.150 mm (Cargo Maxi).

Caddy kan också utrustas med ortopediskt utvecklade Ergo Comfortstolar och med individuella armstöd till framstolarna. Den korta personbilsvarianten erbjuds som standard i 5-sitsutförande, men kan fås med en tredje sätesrad. Maxi-versionen har som standard en tredje sätesrad (går att väljas bort). De två individuella extrasätena på tredje raden förvandlar Caddy till en 7-sitsig bil. En nyhet är att dessa extrasäten på tredje raden kan plockas ur individuellt. Som tidigare går det att plocka ur soffan på andra raden och alla säten bak kan fällas. Caddy personbil rymmer upp till 2.556 liters bagage (räknat fram till framsätena och upp till taket) och har då en maximal lastlängd på 1.913 mm. Med fem personer ombord är lastkapaciteten upp till 1.213 liter och lastbredden 1.185 mm mellan hjulhusen bak.

Digitaliserad förarplats och touchkontroller
Mycket av kontroller och instrument i förarplatsen känns igen från nya Golf 8. Som grund finns analoga mätartavlor och en digital centraldisplay, medan en fullt digital förarplats sitter som standard på Style-versionen. Radio och navigation erbjuds från 6,5 till 10 tum, men svensk standard blir mellanversionen på 8,25 tum där online-tjänster finns tillgängliga vid aktivering (till exempel app-start av den standardmonterade parkeringsvärmaren). Med fullt digitala instrumenttavlor ”Digital Cockpit” och Discovery Pro’s 10-tums skärm erbjuds den mest moderna och funktionsspäckade förarplatsen som finns att tillgå inom Volkswagen-koncernen idag. Klimatanläggningen sköts med enkla touchkontroller direkt under infotainmentsystemet eller via infotainmentsystemets touchskärm. Både klimatanläggning och ljuskontroller känns igen från Golf 8, där vridkontrollen för ljuset nu ersätts med en kontrollpanel med touchknappar till vänster om ratten. Interiörbelysningen är nu av LED-typ och i nya Caddy finns nu också möjlighet till 230V-uttag och ny ventilation i taket säkerställer bra klimat även för passagerarna bak.


Nya assistanssystem gör Caddy säkrare och mer lättkörd än tidigare
Fem av de 19 assistanssystemen som erbjuds till Caddy 5 är helt nya, medan övriga system har genomgått omfattande uppdateringar och blivit ännu bättre och smartare i sina funktioner. Bland de nya funktionerna som tillkommit återfinns Travel Assist som assisterar med gas, broms och styrning genom hela fartregistret. En ny multifunktionsratt med nya beröringskänsliga knappar har tillkommit i den svenska standardutrustningen. Rattkransen är också beröringskänslig och tillsammans med de ”självkörande” assistanssystemen räcker det att föraren håller en hand lätt i ratten. Ett annat nytt system för Caddy är Trailer Assist, där bilen själv styr släp och bil dit föraren ”pekar”. Ovärderlig hjälp för den som sällan backar med påkopplat släp och något som inte erbjuds hos konkurrenterna till Caddy. Som standard i alla nya Caddy återfinns ett Front Assist-system som också kan läsa av trafik från sidan och bromsa bilen om föraren inte skulle uppmärksamma ett fordon på den korsande vägbanan.

Dubbeldosering reducerar påtagligt TDI-motorernas NOx-utsläpp
Det är inte bara de digitala och elektriska funktionerna som imponerar med nya Caddy. Även de nya fyrcylindriga dieselmotorerna med dess avancerade avgasrenande teknik bidrar till en bättre miljö för alla som vistas i städer där många bilar rör sig. Förutom partikelfilter är Caddy den första transportbilen att utrustas med den dubbeldoserande AdBlue-tekniken som signifikant bidrar till låga NOx-värden från bilens avgaser och gör Caddys dieselmotorer till bland de renaste i världen just nu. Denna teknik finns tillgänglig till alla de tre TDI-motorer som erbjuds: 75 hk/55 kW, 102 hk/75 kW och 122 hk/90kW. Den manuella växellådan har sex växlar, medan den automatiska DSG-lådan har sju växlar och erbjuds som tillval till TDI 122 och TSI 114.

En effektiv bensinturbomotor (TSI) finns också att välja och den ger 114 hk/84 kW. Samma motor kommer också i ett senare skede konverterad för gas och ger då 130 hk/96 kW. De nya motorerna ger båda ekologiska och ekonomiska fördelar genom sin effektivitet. Den deklarerad WLTP-förbrukning på nya Caddy Cargo med dieselmotor och svensk standardutrustning är från 4,9 liter/100 km och 128 gram Co2. Caddy 4 hade en deklarerad förbrukning från 5,7 liter/100 km och 148 gram Co2. En stark bidragande faktor till den lägre förbrukningen ligger i bilens klassledande aerodynamiska egenskaper med ett cw-värde på 0,30 (Caddy 4 har ett motsvarande värde på 0,33). Jämfört med konkurrenterna har Caddy i genomsnitt 10 procent lägre bränsleförbrukning, vilket också innebär 10 procent lägre Co2-utsläpp och därigenom lägre kostnader för drivmedel och vägtrafikskatt.

Nu beställningsbar i Sverige
Fredag 23 oktober startar försäljningen av nya Caddy Cargo hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare i Sverige. De första bilarna anländer kring årsskiftet och kundbeställda bilar strax därefter. Priserna startar på 182.300 kr för en Caddy Cargo TDI 75 hk. Bilarna har bättre grundutrustning än tidigare och attraktiva introduktionserbjudanden med utrustningspaket ”Drive” och ”Drive Premium” ger en prisfördel på upp till 14.000 kr exklusive moms för de som tidigt beställer denna efterlängtade ersättare av Sveriges mest populära transportbil.

Gå till vwcaddy2020.de för samlat pressmaterial, inklusive bilder, från Volkswagen Tyskland.