02 nov 2020 | Pressmeddelande

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km.

I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW).

Optimerade körlägen för lägre förbrukning

Körlägena i det standardmonterad Sport Chrono-paketet har optimerats för att öka prestandan och sänka förbrukningen. Läget ”E-Charge”, i vilket förbränningsmotorn laddar batteriet via s.k. load point shifting, är nu knutet till en justerad laddningsstrategi: Målvärdet för batteriets laddning har sänkts från 100 till 80%. Detta eftersom, precis som i en mobiltelefon, batteriet laddas mycket långsammare och mer ineffektivt när batteriets laddningsnivå är 80% eller högre. Denna laddningsstrategi gör det också möjligt att säkra att det alltid finns maximal regenereringskraft att tillgå, vilket gör att E-Charge-läget nu är ännu effektivare än tidigare. I de prestandabetonade lägena Sport och Sport Plus laddas batteriet alltid upp till en viss miniminivå för att kunna tillhandahålla tillräcklig boost vid sportig körning. Laddningen har effektiviserats och sker vid en högre konstant laddningseffekt – för Cayenne Turbo S E-Hybrid i Sport Plus-läge ligger den till exempel på ett genomsnitt om 12 kW.

Intelligent laddning med Porsche Mobile Charger Connect

De flesta laddar sin bil hemma, så ett vanligt hushållsuttag eller industriuttag räcker för att ladda alla laddhybrider från Porsche. Beroende på modell kan en laddningseffekt på upp till 7,2 kW uppnås med Porsche Mobile Charger Connect. Med en Mode 3-laddkabel är det också möjligt att ladda högspänningsbatteriet vid publika laddstationer. Mobile Charger Connect erbjuder flera intelligenta laddningsfunktioner: En timer ser till att bilen är laddad och klar vid tiden för avfärd. Förutom en fördefinierad laddningsnivå, kan man även välja olika klimatkontrollsinställningar. Olika laddningsprofiler optimerar laddningsprocessen efter behov – föraren kan t.ex. ställa in önskad tid som laddningen ska starta på utifrån geografisk position eller schemalägga laddningen till tidpunkter då elpriset är lägre. Alla funktioner kan smidigt styras via appen Porsche Connect.

De nya Cayenne E-Hybrid-modellerna går att beställa från och med nu. Priserna i Sverige börjar på 985 000 kronor för Cayenne E-Hybrid, medan Cayenne E-Hybrid Coupé kostar från 1 030 000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 850 000 kronor, medan Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 890 000 kronor.

Mer information samt film- och bildmaterial finner du i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

 

Cayenne E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.1 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 83 – 71 g/km

Cayenne E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 85 – 73 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2-utsläpp är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.