17 dec 2020 | Pressmeddelande

CUPRA ingår partnerskap med Svenska Padelförbundet

Målsättningen är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten. CUPRA blir också huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.

  • CUPRA blir officiell bilpartner till Svenska Padelförbundet med CUPRA Formentor och titelpartner till den Svenska Padeltouren
  • Syftet med partnerskapet är att tillsammans utveckla och lyfta padelsporten i Sverige, med ett extra fokus på att stödja barn- och ungdomsverksamheten och dess lovande talanger
  • Genom sin närvaro inom padelsporten kan CUPRA nå en målgrupp som delar dess vision om passion, vilja, sportighet och en modern livsstil
  • CUPRA är redan idag en betydande partner av den internationella padelarenan vilket gör samarbetet på svenska marknaden helt naturlig

Södertälje, 17 december 2020, Padel är den snabbast växande sporten i både Sverige och Europa. Intresset för sporten ökar lavinartat och idag finns nästan 500.000 aktiva utövare i Sverige. Det nya bilmärket CUPRA har internationellt ett stark engagemang inom sporten då märket är huvudsponsor till International Padel Federation och premiumsponsor till World Padel Tour (WPT). Dessuotm har märket satt ihop ett elitlag av CUPRA ambassadörer med de fem bästa padelspelarna i världen Fernando Belasteguín, Pablo Lima, Alejandra Salazar, Ariana Sánchez, Ale Galán (Spanien), Sofia Araujo (Portugal). Dessutom är CUPRAs första exklusivt utvecklade modell Formentor officell partnerbil till WPT. CUPRA etablerar nu även en stark närvaro på den svenska marknaden.

Ett viktigt steg i sin etablering inom padel är att CUPRA Sverige nu ingår ett partnerskap med Svenska Padelförbundet. Målet med samarbetet är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden, där stort fokus kommer att ligga på barn- och ungdomsverksamheten.

CUPRA Sveriges marknadschef, Helena Sjöberg-Tufvesson, berättar, ”CUPRAs närvaro inom padel gör det möjligt för oss att nå en målgrupp som delar vår passion, driv, sportighet och en aktiv modern livsstil. Vi ser Svenska Padelförbundet som en naturlig partner, vi delar viktiga värderingar och befinner oss på samma tillväxtresa. Vi tror att padeln kan göra mycket för både folkhälsan och ungdomssporten i Sverige. Padel växer explosionsartat och det är en fantastisk plattform för en aktiv livsstil. Vi ser att det inte är helt lätt för barn och ungdomar att fullt ut satsa på padeln. Vi vill göra en insats för att stödja både bredden och talanger att nå sina padeldrömmar.”

CUPRA Formentor blir partnerskapets officiella bil. Modellen är en sportig prestandabil som kombinerar SUV:ens terrängegenskaper med halvkombins sportiga karaktär och coupéns smidiga siluett. Under första kvartalet 2021 öppnar försäljningen av en elektrifierad version, CUPRA Formentor e-Hybrid, en plug-in Hybrid med en helt utsläppsfri räckvidd på 50 km.

Partnerskapet innebär att CUPRA stöttar Svenska Padelförbundets vision ”Padel för alla, genom hela livet”. Förutom det gemensamma samarbetet i Barn & Ungdom’s utveckling är CUPRA huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.

”Det ska bli väldigt roligt och spännande att samarbeta med CUPRA. De är ett nytt bilmärke som vill sätta sina modeller på kartan i ett padelsammanhang. Internationellt är CUPRA partner till både World Padel Tour och det internationella padelförbundet, FIP. Vi väldigt glada och tacksamma för att CUPRA nu satsar på svensk padel och deras engagemang kommer betyda mycket för utvecklingen av vår verksamhet. Vi ser fram emot att växa tillsammans med CUPRA”, säger Calle Åkesson, Verksamhetschef på Svenska Padelförbundet.

Första gemensamma aktiveringen blir under CUPRA Swedish Padel Tour som startar i mars 2021.