22 feb 2021 | Pressmeddelande

CUPRA firar treårsjubileum och går in i en ny era med CUPRA Born

Med sex plug-in hybridversioner och den första 100% elektriska modellen någonsin, CUPRA Born, visar CUPRA att elektrifiering och prestanda är en perfekt kombination.

  • CUPRAs första 100% elektriska modell, CUPRA Born
  • Wayne Griffiths, "År 2021 ska CUPRA fördubbla förra årets försäljningsvolym och uppnå 10% av företagets totala volym."
  • Varumärket kommer att utöka sitt distributionsnät till 800 återförsäljare och öppna ett nytt City Garage Store i centrala München
  • Världspremiär för Formentor VZ5, CUPRA firar sitt jubileum med att presentera sin kronjuvel
  • CUPRA utvidgar sitt livsstilsuniversum med Wilson, De Antonio Yachts, och bjuder på en teaser från TV-produktionen RPM med Vince Gerard (Game of Thrones)

Martorell, Spanien, 2021-02-22, CUPRA går in i en ny era, efter tre år som självständigt varumärke går man nu in i ett avgörande år. 2021 blir året för företagets transformation då man bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt kombination, med sex plug-in hybridversioner och den första 100% elektriska modellen någonsin, CUPRA Born.

Som en del av företagets treårsjubileum bjuder CUPRA in till den virtuella plattformen CUPRA e-Garage för att avslöja sina planer för framtiden via ett digitalt event med framstående gäster och ambassadörer så som Marc ter Stegen och Fernando Belasteguín, racingmästarna Mattias Ekström, Jordi Gené och Mikel Azcona, och Vince Gerardis en av producenterna bakom Game of Thrones. Förutom Ekström och Gené bekräftades den spanska föraren Mikel Azcona som den tredje medlemmen i CUPRAs PURE ETCR team.

CUPRA är här för att stanna
CUPRAs VD Wayne Griffiths startade evenemanget med att säga: ”CUPRA har överraskat alla under dessa tre år och har till och med fortsatt sin tillväxt under pandemin. De fantastiska resultaten gör oss optimistiska att pressa ännu hårdare 2021. I år vill vi fördubbla försäljningsvolymen 2020 och nå en mix av 10% av företagets totala volym.”

Sedan starten 2018 har CUPRA överträffat alla initiala förväntningar genom att sälja 65 000 enheter och växa i tvåsiffrig takt. Efter lanseringen av ett nytt produktsortiment och med introduktionen av sin första unikt utvecklade modell, Formentor, har CUPRA accelererat sin tillväxt och blev i januari 2021 det snabbast växande varumärket och uppnådde sitt andra månadsförsäljningsrekord i rad.

Tre strategiska pelare 2021
För att uppnå sina mål för innevarande år vilar CUPRAs strategi på tre pelare: Öka sitt elektrifierade produktutbud. Implementera en ny distributionsstrategi för att stärka sin globala närvaro. Fortsätt bygga varumärket genom nya upplevelser.

Elektrifiering kommer att vara nyckeln till CUPRAs tillväxt 2021. Med alla sex hybridvarianter av CUPRA Leon och CUPRA Formentor på marknaden tillsammans med CUPRA Ateca, siktar varumärket på att stärka sin närvaro i Europa och få tillgång till de mest elektrifierade marknaderna, såsom Norge och Nederländerna. Märkets mål är att 50% av Formentors totala försäljning ska vara plug-in hybridversioner. CUPRA vill också utöka sin närvaro på internationella marknader som Mexiko, Israel och Turkiet.

För att komplettera utbudet av åtta drivlinor av sin första exklusiva modell presenterade företaget CUPRA Formentor VZ5, en speciell begränsad upplaga med 390 hk varav 7000 enheter kommer att produceras. Efter världspremiären sa Dr. Werner Tietz, chef för R&D, ”CUPRA Formentor VZ5 är det ultimata uttrycket för förbränningsprestanda för bilentusiaster. Med VZ5 uppnådde vi något som många trodde att vi inte kunde göra. Den här bilen är vår kronjuvel och ett av de bästa exemplen på kopplingen mellan racingbanan och vägen, en bedrift som våra förare Mattias Ekström och Jordi Gené har hjälpt oss att skapa. ”

CUPRA Born, en ny era
CUPRA Born som är uppkallad efter den trendiga stadsdelen i Barcelona, El Born, blir starten för företagets transformation, enligt Wayne Griffiths: ”CUPRA Born blir en utmanare på den elektriska marknaden med sin attraktiva design och omedelbara prestanda. Detta fordon kommer att förbättra företagets lönsamhet. Dessutom kommer CUPRA Born att bidra till att minska de globala koldioxidutsläppen och uppnå våra europeiska mål. Med den här bilen tänker vi bidra till elektrifieringen av Spanien och världen genom dess emotionella sportighet, och vi vill att nästa generation av unga utmanare ska vara en del av denna omvandling."

CUPRA kommer också att öka sin synlighet genom att öppna City Garage Stores i centrala områden i större städer runt om i världen. Efter öppnandet av exklusiva butiker i Mexico City, Hamburg och Barcelona planerar CUPRA att öppna en ny City Garage Store i München under andra halvåret i år. CUPRA räknar också med att utöka sitt globala nätverk till 800 försäljningspunkter till slutet av 2022.

CUPRA Born kommer att öppna dörren till nya internationella marknader och öka varumärkets närvaro i de mest elektrifierade länderna. Med sitt räckvidd på 500 kilometer och en elegant design hoppas varumärket att bredda sin kundbas och erövra dem som letar efter den mest avancerade tekniken med minimal miljöpåverkan, då vissa delar av modellen kommer att tillverkas av återvunna plastmaterial. Produktionen för CUPRA Born startar under andra halvåret i år vid fabriken i Zwickau, Tyskland. Dessutom meddelade Wayne Griffiths i slutet av presentationen att varumärket arbetar för att göra CUPRA Tavascan Electric Concept till verklighet.

CUPRAs universum växer
Med ett komplett utbud av produkter och ett globalt distributionsnätverk är den tredje pelaren i CUPRAs strategi att skapa nya upplevelser och expandera till nya territorier, med en vision att inspirera världen från Barcelona.

Antonino Labate, CUPRAs Director of Strategy, Business Development and Operations, presenterade ett padelrack tillsammans med sportmärket Wilson för världsmästaren, World Padel Tour-spelaren och CUPRA ambassadören Fernando Belasteguín. Med detta exklusiva racket vill företaget visa sitt engagemang inom den absolut snabbast växande sporten i Europa.

Dessutom tillkännagav Labate ett nytt samarbete med De Antonio Yachts, ett Barcelona-baserat företag som designar högpresterande båtar. De två märkena har arbetat tillsammans med designen av D28 De Antonio CUPRA, en yach i biltillverkarens ikoniska färger. Den framtida ambitionen för de två varumärkena är att utforska skapandet av en hybriddriven yach.

Eftersom människor och deras känslor är kärnan i CUPRAs strategi avslutade CUPRA med att visa en teaser från RPM, en sci-fi TV-produktion som utspelar sig i en värld där känslor är förbjudna och en grupp rebeller kämpar för att väcka mänskligheten åter. I produktionen finns bland annat den ledande skådespelaren Natalia Reyes, som vi känner igen från senaste Terminator, Eduard Fernández från 30 Monedas-serien och Goya-nominerade skådespelerska Juana Acosta. Tillkännagivandet presenterades av Vince Gerardis, en av producenterna bakom Game of Thrones.