29 mar 2021 | Pressmeddelande

Strategin för tillväxt, miljömål och tekniska innovationer prestenteras av VWCV.


Volkswagen Transportbilar växlar upp. Som ett steg i transformationsstrategin GRIP 2025+ tillsätter bolaget en ny division dedikerat till mobilitetstjänster och autonom körning. Samtidigt utökas och förnyas produktportföljen med nya Caddy, en helt ny Multivan (även tillgänglig som laddhybrid) och, inom två år, med helt elektriska I.D BUZZ samt en ny Amarok.

Södertälje 29 mars 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) fortsätter systematiskt sin transformation inom områden som miljö, digitalisering och mobilitetstjänster. Detta sker som en del i strävan om en kraftig tillväxt inom de närmsta åren. Vid den årliga presskonferensen den 25 mars bekräftade VD Carsten Intra att bolaget under strategin GRIP 2025+ nått viktiga milstolpar inom flera områden. På produktsidan har vi redan sett världspremiär av den nya Caddy och bolaget kommer redan om några veckor presentera lite mer fakta kring den helt nya Multivan, som även blir tillgänglig som laddhybrid när den lanseras i slutet på detta år. Den helelektriska ID. BUZZ och ID. BUZZ CARGO, liksom en helt ny Amarok, följer sedan om ett par år.

Ny division samlar autonom körning och nya mobilitetstjänster
Volkswagen Transportbilar tar en ledande roll i utvecklingen av autonom körning i Volkswagen-koncernen. Detta görs i samarbete med företaget Argo AI, som Volkswagen är delägare i tillsammans med Ford. ”Vi räknar med att se autonoma system från Volkswagen Transportbilar i kommersiellt bruk 2025", förklarade Carsten Intra. Nya mobilitetstjänster (MaaS: Mobility as a Service och TaaS: Transport as a Service) utvecklas också av VWCV i hög takt. Ett exempel på MaaS-erbjudanden är samåkningstjänsten MOIA, som redan är verksam i Hamburg och Hannover. Som ett exempel på framtida TaaS-erbjudanden presenterade Intra en start-up vid namnet Cito, som kommer att öppna sin tjänst i sommar. Cito är en digital B2B-plattform för kurirtjänster. Startkapitalet kommer bland annat från den så kallade Innovation Fund II, som förvaltas av koncernens företagsråd.

Fortsatt elektrifiering av flottan
Företagsledningen har nu också förankrat hållbarhetsmålen i strategin. I detta avseende fokuserar VWCV dels på elektrifiering av flottan, inklusive den nya Multivan som en plug-in hybrid i år och det helt elektriska ID. BUZZ i slutet på nästa år. En annan fokuspunkt är att fortsätta arbetet med att minska miljöpåverkan i produktionsprocessen genom att reducera energianvändningen och minska förbrukningen av vatten och lösningsmedel, samt att minska avfall och koldioxidutsläpp. Målsättningen för Volkswagen Transportbilar är en halvering till år 2025, jämfört med 2010. I Hannover har man redan idag nått en 39 procentig minskning i produktionsanläggningen där.

Pressmeddelandet i sin helhet, på engelska eller tyska, finns att läsa på den internationella pressdatabasen.