17 jun 2022 | Pressmeddelande

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Södertälje/Hannover, 17 juni 2022. Med produktionsstarten av ID. Buzz blir Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover den tredje tyska produktionsanläggning för ID-fordon.

- ID. Buzz är en milstolpe i elektrifieringen av märket och fabriken i Hannover, säger Josef Baumert, medlem i VWCV Brand Management Board för Produktion och Logistik.

- Om bara åtta år kommer mer än 55 procent av våra fordon i Europa att vara batteridrivna. ID. Buzz har en ledande strategisk roll i detta.

I år planerar VWCV att producera totalt cirka 15 000 ID. Buzz. Baumert tillägger:

- När vi utvecklar vår portfölj kommer vi efter 2023 att producera upp till 130 000 enheter av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo vid vår Hannover-fabrik.

Tre fordonskoncept, en anläggning, flexibel produktion

Sedan maj i år har VWCV tillverkat tre modeller vid fabriken i Hannover. De bygger på tre olika plattformar och kan ha tre olika drivsystem: ID. Buzz som batteridriven elbil, nya Multivan som laddhybrid och med konventionell drivning i de olika versionerna av T6.1 med förbränningsmotor. På fabriken tillverkas fordonen delvis på en och samma lina.

- Vår produktionsmetod är mycket komplex, men den gör det möjligt för oss att reagera flexibelt på kundernas efterfrågan, säger Baumert.

Varumärket går framåt med en automatiserings- och digitaliseringsstrategi

Nya produktionsutrustning och processer i fabriken gör att för karosstillverkningen av ID. Buzz har automationsgraden ökat till 92 %. Det är 15 procentenheter högre jämfört med T6.1. Yrkesutbildade arbetare hanterar stora delar av anläggningarna med hjälp av datorer och mobila enheter som smarta klockor. Operatörer och maskinerna har ständig kontakt.

De nya ABB robotsystemen rapporterar möjliga problem i god tid, vilket gör att dom kan lösas under drift. Baumert summerar utvecklingen inom produktionen så här:

- Hannover är på väg att bli en ”smart fabrik”.

Större andel av egenproducerade delar i ID. Buzz

Volkswagen Group Components ansvarar för produktionen av hela fram- och bakaxeln på ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i närliggande Barsinghausen. På samma plats tillverkar Group Components också redan motordelar till bilar på MEB-plattformen, samt hårdvaran till en flexibel snabbladdningsstation som används i uppbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning av elfordon.

Från 2024 kommer MEB-batterisystemet för ID. Buzz, som för närvarande levereras från komponentanläggningen i Braunschweig, att sättas samman direkt i Hannover-fabriken.