20 jul 2022 | Pressmeddelande

CUPRAs globala expansion tar ett stort kliv framåt med lansering i Australien

Idag invigde CUPRA sitt första City Garage i centrala Sydney. Lanseringen av CUPRA på den Australiensiska marknaden är en viktig del i den globala expansionsstrategin hos varumärket.

  • Australien är en strategisk marknad för varumärkets expansion i och utanför Asien och Stillahavsområdet
  • CUPRAs ambition är att bli ett av Australiens ledande varumärken när det gäller eldrift och sportig prestanda
  • Märkets mål är att nå mer än 5% marknadsandel inom elbilssegmentet på lång sikt
  • CUPRA invigde officiellt sitt första CUPRA City Garage i Sydney, Australien
  • 15 försäljningsställen planeras till 2023 runt om i landet

Sydney/Martorell, 20 juli 2022 – CUPRAs planer på att utöka sin internationella närvaro och bli ett globalt bilmärke tar nu ett stort steg framåt när företaget lanserar sin verksamhet i Australien.

I dag invigde CUPRA sitt första australiensiska City Garage, som ligger i hjärtat av Sydneys affärsdistrikt. City Garage Sydney öppnas för allmänheten inom de närmaste dagarna och för att fira denna milstolpe anordnade CUPRA ett evenemang för media och intressenter.

 "Vår impuls att ta CUPRA till världen tar aldrig slut. När vi nu beger oss till Australien tar vi det första stora steget i vår globalisering", säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. "Australien är en strategisk global marknad för vår expansion i och utanför Asien och Stillahavsområdet. Vår strategi här är att börja med utvecklingen av varumärket och lansera den första produktoffensiven med Ateca, Leon och Formentor. Born anländer 2023, följt av våra New Heroes, Terramar, Tavascan och UrbanRebel från 2025. Vi vill vara det relevanta, coola och attraktiva märket som kombinerar elektrisk och sportig prestanda. Vår ambition är att nå mer än 5% marknadsandel inom elbilsegmentet på lång sikt."

Företagets målsättning i Australien är att fyrdubbla den årliga försäljningen från 1600 år 2022 till 7000 år 2025.

Sedan lanseringen 2018, har CUPRA ökat sin globala omsättning från 430 miljoner euro till nästan 2,2 miljarder euro 2021. Detta har banat väg för varumärket att expandera och ta det från Barcelona till Australien.

Första fasen: utveckla varumärket och lansera produktoffensiven

Australien blir CUPRAs första marknad med 100% agentupplägg och den första att erbjuda en helt digital kundresa via en ”End-to-End”-plattform. Samtidigt kommer CUPRA att lansera tre bilar på den australiensiska marknaden: CUPRA Ateca, CUPRA Leon och CUPRA Formentor.

CUPRA kommer att erbjuda ett brett utbud av drivlinor, däribland laddhybridversioner (e-HYBRID)

CUPRA kommer också att lansera CUPRA Born ”Down Under”. Den 100% eldrivna bilen bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning – och att elbilar kan vara både roliga och attraktiva. Försäljningen startar under årets sista kvartal och leveranserna under första kvartalet 2023.

"CUPRA är Australiens prestandamärke och vänder sig till dem som älskar att köra bil och till dem som älskar design. Vi kommer att bli ett av de första europeiska bilmärkena att erbjuda australiensiska laddhybrider", säger Ben Wilks, märkeschef CUPRA Australia. "De 11 000 förhandsbokningarna är en anmärkningsvärd respons på ett varumärke som är helt nytt för Australien. Vi kan knappt bärga oss tills vi får lansera CUPRA Born, företagets första elbil på marknaden, i början av 2023."

Från 2025 startar CUPRAs andra produktoffensiv med lanseringen av Terramar, Tavascan och UrbanRebel.

CUPRA City Garage i Sydney – den 7:e i världen

Placerad i en av stadens mest ikoniska stadsdelar med design inspirerad av både Medelhavets och Australiens naturliga landskap. CUPRA City Garage Sydney är det 7:e City Garaget efter Mexico City, Hamburg, München, Milano, Lissabon och Rotterdam.

CUPRA kommer att finnas i flera av Australiens stora städer med nio försäljningsställen från augusti i år, med målsättningen att nå 15 försäljningsställen under 2023.