Sven Schuwirth utnämnd till ny operativ chef för CUPRA
Sven Schuwirth har utsetts till operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket CUPRA från 1 mars 2023.
- Schuwirth kommer att övervaka den dagliga verksamheten på CUPRA
- Med mer än 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin har Schuwirth omfattande kunskap inom områden som försäljning, marknadsföring och digital strategi
- Han rapporterar direkt till Wayne Griffiths, den här nya rollen stärker CUPRAs kärnledningsgrupp på vägen mot elektrifiering
Sven Schuwirth har utsetts till operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket CUPRA och rapporterar direkt till CUPRAs VD Wayne Griffiths. Schuwirth tillträder sin tjänst den 1 mars, och efterträder Antonino Labate, som har lämnat företaget på egen begäran.
Schuwirth började på SEAT S.A. i juni 2021 som Head of Digital Business, Corporate and Product Strategy och har under de senaste 20 månaderna varit avgörande för att utveckla CUPRAs produktstrategi och leda varumärkets expansion till nya marknader inklusive Australien.
”Sven Schuwirth är en mycket skicklig chef med en vision för framtida fordonstrender. Han är aldrig rädd för att tänja på gränserna och under hans ledarskap startar vi en ny era”, säger CUPRAs VD Wayne Griffiths. "Jag skulle vilja tacka Antonino Labate för hans bidrag till att göra varumärket till verklighet på bara fem år. Jag önskar honom det bästa för framtiden”, tillade han.
Schuwirth har mer än 20 års lång erfarenhet inom fordonsindustrin inom områden som försäljning, marknadsföring och digital strategi, och har spenderat större delen av sin karriär på Volkswagen Group.
Efter att ha studerat Business Management and Engineering vid Technical University of Berlin och University of California, började Schuwirth på AUDI AG 1999. 2004 utsågs han till Head of Brand Development and Corporate Identity. I sin position som Head of Brand Strategy var han ansvarig för produkt-, portfölj- och kommunikationsstrategi från och med 2008.
Från 2009 till 2016 var Schuwirth chef för varumärkesutveckling och digitalisering. 2019 återvände han till AUDI AG, efter ett år på BMW AG, för att ta ansvar för den nyinrättade divisionen "Brand Audi, Digital Business and Customer Experience".