18 apr 2023 | Pressmeddelande

Mer lyx och högre prestanda – Porsche presenterar nya Cayenne

Porsche har förnyat den tredje generationen Cayenne på ett genomgripande sätt med nya drivlinor, nytt chassi, ny design och nya utrustningsdetaljer. Förändringarna medför inte bara bättre prestanda på och vid sidan av vägen utan också lyxigare vardagskomfort.

Porsche har på ett genomgripande sätt förfinat sin framgångsrika SUV. Nya Cayenne har ett i hög grad digitaliserat display- och kontrollkoncept, ny chassisteknologi och innovativa högteknologiska detaljer.

- Det är en av de mest omfattande produktuppgraderingarna i Porsches historia, säger Michael Schätzle, ansvarig för Cayenne-serien.

Högupplösta HD Matrix LED-strålkastare ger ljus som är anpassat till alla körförhållanden, ett luftkvalitetssystem filtrerar bort föroreningar från luften inne i bilen och för första gången i Cayenne erbjuds framsätespassagerarna en egen infotainmentskärm – för att till exempel kunna streama filmer under resan. Med sin omfattande uppgradering av designen och ett kraftfullare motorprogram, betonar Cayenne sitt anspråk på att vara den sportigaste bilen i segmentet.

Digitaliserad och förarfokuserad: Porsche Driver Experience

Porsche har integrerat ett reviderat design- och kontrollkoncept i nya Cayenne. Nya Porsche Driver Experience, som först introducerades i Porsche Taycan, fokuserar på föraren och dennes användarupplevelse.Funktioner som föraren använder ofta är placerade direkt på eller strax intill ratten. Till exempel har spaken till vänster om ratten nu fler funktioner för att styra förarassistanssystem. Vidare är växelväljaren i nya Cayenne nu placerad på instrumentpanelen. Det skapar utrymme på den nya mittkonsolen för förvaringsutrymme och för en större luftkonditioneringskontroll i en elegant svart design. Stora, lätt nåbara reglage och en haptisk volymkontroll garanterar optimal funktion och ett förfinat utseende. En nyckelingrediens i nya Porsche Driver Experience är den rätta balansen mellan digitala och analoga element.

För första gången inkluderas ett 12,6 tum stort helt digitalt instrumentkluster i den omgjorda cockpiten i nya Cayenne. Den har en välvd och fristående design och har variabla vyer. En optimerad head-up-display finns som tillval. Porsche Communication Management (PCM):s standardskärm på 12,3 tum integreras harmoniskt i den nya instrumentpanelen och ger tillgång till alla relevanta fordonsfunktioner. Appar som Spotify® och Apple Music® erbjuds för att optimera uppkopplingen i nya Cayenne. För första gången erbjuds passageraren en 10,9 tum stor display som tillval. Den ökar framsätespassagerarens reseupplevelse genom att visa färddata, ge separat tillgång till infotainmentsystemets kontroller och ger möjlighet att streama videofilmer under resans gång. En speciell folie förhindrar att föraren kan sen den här skärmen.

Förfinad design, innovativ ljusteknologi

Nya Cayenne har nu en mycket uttrycksfull framtoning. Ny front tillsammans med breddade skärmkanter, ny motorhuv och tekniskt tilltalande strålkastare framhäver bilens bredd. Tredimensionella bakljus, rena, släta ytor därunder och en ny bakre stötfångare med integrerad registreringsskylt karakteriserar bakpartiet på nya Cayenne. Tre nya färger, ett lättviktspaket som sparar upp till 33 kg, och en omfattande serie fälgar i storlek 20 - 22 tum gör det möjligt att konfigurera nya Cayenne individuellt och dynamiskt.

Matrix LED-strålkastare är nu standard i nya Cayenne. HD Matrix LED-strålkastare finns som tillval. Med två högupplösta moduler och mer än 32 000 pixlar per strålkastare kan den nya teknologin identifiera andra trafikanter och blockera delar av helljuset med pixel-exakthet för att undvika att blända dem. Modulernas ljusstyrka kan regleras i mer än 1 000 steg beroende på körförhållandena. Anpassade ljusinställningar ökar säkerheten och i olika körförhållanden.

Porsche har också introducerat ett luftkvalitetssystem i nya Cayenne. Som standard kan bilen använda förutsägbara navigationsdata för att upptäcka när man närmar sig en tunnel och då automatiskt slå på luftcirkulation. Som tillval kan en sensor upptäcka nivån av fina dammpartiklar i luften och låter den passera det fina dammfiltret flera gånger om nödvändigt. Dessutom kan en joniserare avlägsna bakterier och andra föroreningar från luften, särskilt viktigt för allergiker.

Dessutom kan kunderna använda en omfattande serie av nya optimerade assistanssystem. Däribland aktiv farthållare och väjningsassistans, kurvtagningsassistans, och den förbättrade Porsche InnoDrive som en del av den adaptiva farthållaren. Det innebär att nya Cayenne är ännu bättre på att hjälpa föraren i farliga situationer liksom i trafikstockningar på motorvägar och på vanliga tvåfiliga vägar.

Ökad bredd mellan komfort och prestanda

Porsche utrustar nu Cayenne från fabrik med stålfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM). Nya stötdämpare med tvåventilsteknologi och separata steg mellan kompression och återfjädring ger optimerad prestanda under alla körförhållanden. Särskilt har komforten i låga hastigheter ökat och kurvtagningsförmågan förbättrats, likaså har nigning och krängning minskat betydligt. Körupplevelsen kan ytterligare förbättras med den nya luftfjädringen med tvåkammars tvåventilsteknologi. Den förbättrar körupplevelsen med en mjuk fjädringskarakteristik som stabiliserar fordonet och förbättrar köregenskaperna på väg och i terräng – jämfört med både standardfjädringen och med föregående modell. Samtidigt förbättrar den adaptiva luftfjädringen körprecision och prestanda, och minskar karossrörelser vid dynamiska körsituationer. Fjädringen erbjuder också tydligare skillnad mellan inställningarna Normal, Sport och Sport Plus.

Hybridmodell med starkare motor och upp till 90 km räckvidd på el

I Europa gör nya Cayenne sin debut med tre olika motorversioner. Den fyra liter stora V8-biturbomotorn som utvecklats av Porsche har genomgått en omfattande förnyelse och ersätter den tidigare V6-motorn i Cayenne S. Med maximal effekt på 474 hk och ett maximalt vridmoment på 600 Nm, vilket är 34hk och 50 Nm mer än sin föregångare, accelererar både SUV:en och coupéversionen från 0 – 100 km/tim på 4,7 sekunder. Toppfarten är 273 km/h. Instegsmodellen i Cayenne-serien kommer med en optimerad tre liter stor V6 turbomotor. Den utvecklar nu 353 hk och 500 Nm, vilket är 13 hk och 50 Nm mer än tidigare.

Den sexcylindriga motorn utgör också basen till drivlinan i Cayenne E-Hybrid. I kombination med en ny elmotor som fått ökad motoreffekt med 30 kW till 130 kW (176 hk), har den totala motoreffekten ökats till 470 hk. Utrustad med ett högspänningsbatteri där kapaciteten ökats från 17,9 kWh till 25,9 kWh är, beroende på utrustningsnivå, en räckvidd med eldrift upp till 90 kilometer nu möjlig enligt WLTP. En ny on-board charger på 11 kW förkortar laddningstiden vid en tillräckligt kraftig laddstation till mindre än två och en halv timme trots ökad batterikapacitet. Under färd ökar de optimerade e-hybrid-inställningarna bilens effektivitet.

Utökad standardutrustning från 950 000 kronor

Standardutrustningen i Cayenne har ökats markant och inkluderar Matrix LED-strålkastare, Porsche Active Suspension Management, 20-tumsfälgar, parkeringsassistans fram och bak inklusive backkamera och smartphone-förvaring med induktiv laddare upp till 15 watt.

Priserna i Sverige för nya Cayenne börjar på 950 000 (Coupé från 990 000) kr. Cayenne E-Hybrid kostar från 1 090 000 kr (Coupé från 1 120 000) kr och Cayenne S startar på 1 150 000 kr (Coupé från 1 200 000) kr. De nya modellerna finns tillgängliga för beställning från och med nu.

Ytterligare information, och såväl film- som fotomaterial finns tillgängligt på Porsche Newsroom:https://newsroom.porsche.com/en.html

Cayenne-modeller

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 12.1 – 10.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 275 – 246 g/km

Cayenne E-Hybrid-modeller

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.8 – 1.5 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 42 – 33 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 30.8 – 28.7 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 66 – 74 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 77 – 90 km

Cayenne S-modeller

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13.4 – 12.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 303 – 282 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.