Världspremiär för nya Volkswagen Golf – mer attraktiv, intelligent och effektiv än någonsin
Modellen Golf fyller 50 år i år och Volkswagen presenterar nu en uppdaterad version av sin bästsäljare för att fira jubileet. Kunderna kan beställa nya Golf om bara några veckor. Nya Golf har uppdaterats med nya generationens infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, en skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Till dessa hör två laddhybrider med en utökad räckvidd med enbart eldrift på upp till cirka 100 kilometer. Dessutom pryder en belyst Volkswagen-logotyp fronten för första gången på en Golf.
- Ny hårdvara och mjukvara: Nya Golf har utrustats med nya generationens infotainmentsystem med snabb processor, intuitiv manövrering, intelligent röstassistent och får även Chat GPT-integration
- Ny laddhybrid: Räckvidd helt på el på upp till cirka 100 km och en total räckvidd på upp till 1 000 km, plus DC-snabbladdningsfunktion med 50 kW laddeffekt
- Uppdatering av designen: Nya Golf har en skarpare front, 3D-ljusgrafik på baklyktorna och för första gången en belyst Volkswagen-logga i fronten (beronde på utrustning)
- Fyller 50: Det första Golf-exemplaret rullade av bandet i Wolfsburg för 50 år sedan och totalt har över 37 miljoner exemplar sålts över hela världen, varav över 585 000 i Sverige
En förfinad ikon
I år firar Volkswagen 50-årsjubileumet av modellen Golf. Serieproduktionen av denna bästsäljare startade i Wolfsburg, Tyskland, i mars 1974. Sedan dess har mer än 37 miljoner exemplar av Golf tillverkats i åtta generationer. Rent matematiskt innebär det att över 2 000 människor världen över har valt att köpa en ny Golf varje dag under de senaste 50 åren. Detta gör denna ikoniska kompaktmodell till den mest framgångsrika europeiska bilen och den mest sålda Volkswagen-modellen någonsin.
I Sverige har Golf genom åren varit en av de allra mest sålda bilmodellerna, med över 585 000 registrerade exemplar inom Golf-familjen. Under 2016 skrev Volkswagen historia då Golf blev Sveriges mest sålda bil.
Volkswagen presenterar nu det senaste steget i utvecklingen: en uppdatering av den åttonde generationen som lanserades 2020. Nya Golf får bland annat ett nytt infotainmentsystem som har utvecklats från grunden och nästa generations laddhybriddrift. Nya Golf kommer till återförsäljarna i vår och säljstarten sker om några veckor.
Uttalanden om nya Golf
Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen:
– Golf har varit kärnan i Volkswagens varumärke i ett halvt sekel nu och erbjuder prisvärd mobilitet för alla på högsta tekniska nivå. Det är precis vad vi nu bygger vidare på med det nya utvecklingssteget – med ännu högre effektivitet, komfort och kvalitet och ett nytt manövreringskoncept. Golf kan inte bli bättre än så här.
Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad:
– Med Golf har vi skrivit en unik framgångssaga. Golf står för märket Volkswagen som ingen annan modell. En bil för alla generationer. Och så har det varit i 50 år. Med den ständiga tekniska utvecklingen av Golf lägger vi nu till ytterligare ett kapitel i denna framgångssaga.
Andreas Mindt, designchef för märket Volkswagen:
– Golf är en designikon. Ofta imiterad, aldrig duplicerad. Med sin visuella stabilitet och sitt speciella utseende är den unik i kompaktklassens värld. Typiska Golf-detaljer som C-stolparna har länge varit en del av Volkswagens DNA. Nya Golf utstrålar absolut tydlighet och självförtroende som bryter ner klassbarriärer. Det kommer att vara vår utgångspunkt för 2024 och inspirationskälla för oss när vi utvecklar designen av morgondagens Golf.
Uppdaterad front och bakparti samt ny ljusdesign
Nya Golf och nya Golf Sportscombi (”Variant” på andra marknader) känns igen på den nya fronten. Till de visuellt framträdande detaljerna hör Volkswagen-logotypen, som för första gången lyser på Golf (beroende på utrustning), och de nydesignade LED-strålkastarna. De förstklassiga IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna (beroende på utrustning) har ett nytt högeffektivt helljus med en räckvidd på upp till 500 m. IQ.LIGHT 3D LED-baklyktorna för båda karossversionerna har fått en ny design och är standardmonterade på vissa versioner.
Nytt infotainmentlandskap och Chat GPT-integration
I kupén har modellserien ett nyutvecklat, intuitivt infotainmentsystem av senaste generationen med en fristående pekskärm (skärmdiagonal upp till 12,9 tum/32,8 cm). Den har ergonomiskt optimerade och belysta pekreglage för temperatur- och volymreglering under pekskärmen.
Även den modifierade multifunktionsratten och den nya röstassistenten IDA är nyheter. Med hjälp av naturligt språk kan IDA inte bara användas för att styra funktioner som klimatanläggning, telefon eller navigationssystem, utan även för att få tillgång till onlineinformation från alla tänkbara områden – från väderprognoser till allmänna kunskapsfrågor.
Lite längre fram kommer chattbotten Chat GPT, som baseras på artificiell intelligens (AI), att integreras i röstassistenten IDA. Funktionen presenterades på CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas i början av januari och ger sömlös åtkomst till den ständigt växande databasen med artificiell intelligens. Passagerarna kan interagera med bilen med hjälp av naturligt språk och låta sig läsa upp innehåll under resan.
Enklare parkering tack vare nya assistanssystem
Manövreringen av Golf och Golf Sportscombi underlättas av nya assistanssystem som den utökade Park Assist Plus-funktionen. När du kör förbi en parkeringsficka kan den känna av om parkeringsfickan (parallell eller längsgående) är tillräckligt stor och starta parkeringsförloppet i enlighet med detta. Den tar över styrning, acceleration och bromsning, allt föraren behöver göra är att övervaka parkeringsförloppet.
Dessutom kommer Park Assist Pro att finnas tillgänglig för Golf för första gången, vilket gör det möjligt för föraren att styra bilen in i och ut ur parkeringsfickor med sin smartphone. Bilen kan köras ut från parkeringsfickan på distans, till exempel om parkeringsfickan är mycket smal. En annan nyhet är systemet Area View – här skapas en 360-graders runtomsikt genom sammanslagning av fyra kameror och motsvarande bild överförs till infotainmentsystemets pekskärm. Det gör det lättare att se trottoarkanter och parkeringsmarkeringar.
Nytt utbud av drivlinor – två laddhybrider
Den nyutvecklade andra generationen av Volkswagens laddhybriddrift levererar en systemeffekt på 204 hk (150 kW) i nya Golf eHybrid. Den ännu sportigare versionen, nya Golf GTE, utvecklar en systemeffekt på 272 hk (200 kW). Föregångaren hade en systemeffekt på 245 hk. Kraften överförs till framhjulen via en 6-växlad växellåda med dubbla kopplingar (eDSG) som är särskilt anpassad för laddhybriddrift.
Tack vare övergången till en ny 1,5-liters turboladdad bensinmotor (1,5 TSI evo2) och ett nytt 19,7 kWh-batteri (netto/föregångaren: 10,6 kWh) är den nya laddhybriddriften mycket effektiv. Räckvidden med enbart eldrift är upp till cirka 100 km. Batteriet kan nu laddas via en laddbox hemma och andra AC-laddningsstationer med 11 kW istället för den tidigare kapaciteten på 3,6 kW. Dessutom kommer både Golf eHybrid och Golf GTE nu även att kunna ladda ny energi vid DC-snabbladdningsstationer med en laddeffekt på upp till 50 kW.
Tack vare betydligt längre räckvidd med eldrift och snabbladdning kan de båda laddhybriderna i många fall användas som helt eldrivna bilar i vardagen. Samtidigt erbjuder de en räckvidd på upp till cirka 1 000 kilometer i hybriddrift på långa sträckor.
De högeffektiva mildhybriderna (eTSI) är särskilt attraktiva för förare som inte har möjlighet att ladda hemma. eTSI-motorerna (1,5 TSI evo2) med 48-voltsteknik och aktiv cylinderavstängning (Active Cylinder Management, ACTplus) är alltid kopplade till en 7-stegad DSG-växellåda.
Golf GTI har blivit ännu sportigare och mer kraftfull än sin föregångare. Turbomotorns effekt har ökat med 20 hk till 265 hk (195 kW). Nya Golf GTI kommer att erbjudas med en 7-stegad DSG-växellåda.
På den globala marknaden kommer totalt nio olika versioner – mildhybrid (eTSI), laddhybrid (eHybrid och GTE), turboladdad bensinmotor (TSI) och turboladdad dieselmotor (TDI) – att finnas tillgängliga för modellfamiljen i lanseringsfasen.
Fler Golf-derivat kommer att introduceras successivt under 2024. Även de sportiga versionerna Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R kommer att lanseras under det andra halvåret. R-versionerna är som tidigare utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift.
Nya färger och nya fälgar
De tidigare lackerna kompletteras nu med fyra nya färger: Crystal Ice Blue Metallic, Anemone Blue Metallic, Oyster Silver Metallic och Grenadilla Black Metallic. Ett svartlackerat tak finns som nytt tillval för R-Line, GTE och GTI. Ytterligare nyheter är fem av de upp till 19 tum stora lättmetallfälgarna.
Nya Golf på den svenska marknaden
Det svenska motorprogrammet är ännu inte fastställt. I samband med säljstarten om några veckor kommer mer information om motoralternativ, utrustning och priser på den svenska marknaden.
50 år med Golf – bästsäljarens historia
Det första serietillverkade Golf-exemplaret byggdes på Volkswagens fabrik i Wolfsburg i slutet av mars 1974. Den officiella lanseringen inleddes i maj. Innan dess hade Beetle, och därmed kombinationen av bakmonterad motor och bakhjulsdrift, präglat märket Volkswagen i årtionden. I början av 1970-talet inledde den första generationen Golf – som Passat, Scirocco och Polo – en ny era: den frontmonterade motorn och framhjulsdriften. Det moderna och säkra drivningskonceptet, den stora flexibiliteten med baklucka och fällbart baksätesryggstöd samt designen var så övertygande att den miljonte Golfen rullade av bandet i oktober 1976.
Men det var bara början. I de sju generationerna som följde var det alltid Golf som gjorde prisvärd mobilitet med den högsta tekniska standarden tillgänglig för alla. Den var utrustad med teknik som reglerad katalysator och effektiva drivsystem och bjöd dessutom på säkerhetsfunktioner som låsningsfria bromsar, krockkuddar eller den första fyrhjulsdriften i produktlinjen. Hemligheten bakom framgångarna för Golf ligger också i det faktum att formgivarna överförde den första generationens DNA till efterföljarna och på så sätt förfinade den klassiska Golf-designen.
Komfort, kvalitet och innovativa hjälpsystem har blivit viktigare för varje generation och sätter standarden än idag. Under de senaste 50 åren har Golf blivit en högteknologisk kompaktklass i sig själv – efter bara några år blev den till och med känd som ”Golf-klassen”. Modellen har vunnit otaliga utmärkelser och jämförelsetester.
Olika derivat som Sportscombi (Variant), Cabriolet och Sportsvan följde; de helt eldrivna e-Golf- och sportiga modellerna med förkortningarna GTI, GTD, GTE, och flaggskeppet Golf R etablerade sig snabbt. Golf var en av de första bilarna i segmentet som erbjöd assisterad körning via Travel Assist. En annan innovation i Golf var debuten av Car2X-tekniken, som kan varna för faror i förväg.
Hittills har mer än 37 miljoner Golf sålts i åtta generationer. Golf är en solid grundpelare för varumärket Volkswagen och kan alltid anpassa sig som drivkraft för innovation. Med det nya utvecklingssteget bygger märket på just detta – med förbättrad effektivitet, komfort och kvalitet samt ett smart manövreringskoncept.