17 sep 2024 | Pressmeddelande

Audis mest kraftfulla serietillverkade bil: Nya RS e-tron GT performance

Med Audi RS e-tron GT Performance presenterar Audi sin första eldrivna RS Performance-modell. Fyrdörrarscoupén visar upp teknisk kompetens och Audis passion för detaljer. Den är kraftfull och sportig med egen karaktär och återspeglar märkets höga standard för utveckling och tillverkning av bilar. RS e-tron GT Performance är Audis dynamiska spjutspets inom elmobilitet.

  • Högre prestanda: Vidareutvecklad drivlina och anpassad värmereglering möjliggör effektuttag på upp till 925 hk (680 kW)
  • Exklusivt: Specialutvecklat RS Performance-läge och Push-to-Pass-funktion för optimal inställning på krävande kustvägar och kurviga bergspass
  • Dynamisk duo: Högprestandadäck för bättre grepp vid hög sidoacceleration eller innovativa däck med förbättrad hållbarhet och optimerat rullmotstånd

Den eldrivna Gran Turismon har, förutom en permanentmagnetiserad synkronmotor (PSM) på framaxeln med förstärkt drivaxel och effekt på 342 hk (252 kW), även en nyutvecklad PSM på bakaxeln med effekt på 564 hk (415 kW). En speciell hårnålslindning i elmotorernas stator ger högre koppartäthet och maximerar därmed strömöverföringen. Dessutom är rotorn i den bakre elmotorn mer kompakt och lättare. Totalt har Audi minskat elmotorns vikt på bakaxeln med tio kilo. Dessutom har båda elmotorerna kraftreserver för dynamiska körsituationer. Launch Control kan kortvarigt utnyttja resurser från högvoltsbatteriet och elmotorerna för en effekt på upp till 925 hk/680 kW.

Framaxeln har dessutom modifierad effektelektronik med en omarbetad pulsomvandlare som möjliggör högre urladdningsströmmar på upp till 600 A, dvs 300 A mer än i de andra varianterna, Audi S e-tron GT och Audi RS e-tron GT. Bakaxeln arbetar också med 600 ampere.

Audi har även ökat bromsenergiåtervinningen till 400 kW. Det maximala retardationsvärdet är 4,5 m/s2. Upp till detta värde förlitar sig bilen enbart på regenerering. Regenereringen vid motorbromsning har ökats till 0,6 m/s 2 respektive 1,3 m/s2 (tidigare 0,3 respektive 0,6).

Därmed har även spannet mellan enpedalskänsla och effektiv frirullning breddats. "Det gör att vi kan öka effektiviteten samtidigt som vi svarar på våra kunders önskemål. När föraren släpper upp gaspedalen bromsar bilen märkbart, vilket ger en sportig körning", säger Jaan Mattes Reiling, teknisk projektledare för modellfamiljen Audi e-tron GT. 

Anpassad värmehantering för stabil högre effekt

Ett av utvecklingsmålen för prestandamodellen var hög verkningsgrad över alla belastningsområden och möjlighet till upprepat effektuttag. Det ger bättre reproducerbarhet och överlägsen prestanda. Anpassad värmestyrning och intelligent anslutning av de fyra kylkretsarna spelar en viktig roll – särskilt i RS Performance-läget, som är exklusivt för toppmodellen. Om högre effekt önskas ansluts klimatkretsen för att säkerställa tillräcklig kylning av högvoltsbatteriet. Den anpassade kylmedelskretsen konditionerar kupén och sänker samtidigt temperaturen i högspänningsbatteriet och de båda elmotorerna i RS e-tron GT Performance. Kylningen av elmotorerna, konditioneringen av kupén och högspänningsbatteriet kan nu styras i stort sett oberoende av varandra. För att optimera värmestyrningen har Audi gjort omfattande ändringar på pumpar och ventiler.

Den nya cellkemin är också delvis en orsak till den ökade effekten hos RS e-tron GT, med ett anpassat mixförhållande av nickel, kobolt och mangan och en bruttolagringskapacitet på 105 kWh (97 kWh netto). Jämfört med föregångaren möjliggör det högre energiinnehåll och högre laddnings- och körströmmar. De maximala laddströmmarna har ökats till 400 A. När Launch Control är aktiverad kan upp till 1 100 ampere flöda.

Det gäller även den nya push-to-pass-funktionen i RS e-tron GT Performance, som ger en effektökning på 70 kW i tio sekunder vid hastigheter över 30 km/h, vilket visas av en timer i den virtuella förarplatsen. När föraren aktiverar push-to-pass använder batteriet samma karaktäristikfält som för Launch Control. Samtidigt växlar drivkomponenterna automatiskt till Audi drive select-läget dynamic. Efter minst tio sekunders regenerering kan funktionen aktiveras igen. En ny kylplatta med U-Flow-arkitektur ger homogen överföring av värme och kyla. De varmaste cellerna i högvoltsbatteriet begränsar alltid laddströmmen.

För Audi gäller ”prestanda” även laddningsupplevelsen. Den maximala laddeffekten har ökats med 50 kW till 320 kW. På så sätt kan bilens högvoltsbatteri laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter vid en högeffektsladdningsstation (HPC) under ideala förhållanden.

Aktivt chassi och Audi drive select med fritt konfigurerbara RS-lägen

Som standard finns en nyutvecklad luftfjädring med 2-kammar-/2-ventilsteknik som ger avsevärda fördelar när det gäller kördynamik utan att göra avkall på komforten. För första gången finns ett innovativt, hjulselektivt aktivt chassi som tillval. ”Vårt mål var att öka spännvidden mellan åkkomfort och kördynamik avsevärt och göra den mer märkbar”, förklarar Carsten Jablonowski, chefsingenjör på Audi Driving Characteristics Development Team. "I linje med Audis filosofi understryks å ena sidan Gran Turismo-konceptet genom komfortlägets enastående körkomfort. Å andra sidan ger möjligheten att aktivt styra karossens rörelser optimal kördynamik, vilket föraren kan uppleva tack vare styrningen, som vi har optimerat ytterligare. På så sätt har vi gjort körningen bekväm och kördynamiken kontrollerbar genom den höga precisionen i styrningen", tillägger Jablonowski.

Med kördynamiksystemet Audi drive select kan föraren styra bilens karaktär precis som vanligt. Den har tre profiler: effektivitet, komfort och dynamik. Dessutom finns två individuellt konfigurerbara RS-specifika lägen, RS1 och RS2, där föraren kan välja drivning, fjädring, chassihöjd och ljud. Föraren kan ställa in dessa lägen på den högra av de två manöversatelliterna på ratten, som är avfasad upptill och nedtill.

”RS performance”-läget har skapats exklusivt för RS e-tron GT performance, och är utformat för optimal inställning på utmanande banor och slingrande bergspass. Tack vare den specialanpassade karakteristiken kan drivmomentet doseras optimalt i gränsområdet. Performance-läget ändrar även egenskaperna för antispinnreglering, momentfördelning, chassiavstämning, aerodynamik och kylningsstrategi. I Performance-läget använder bilen samma växlingsstrategi som i Dynamic-läget. Det innebär att RS e-tron GT Performance stannar kvar på den första växeln i sin tvåväxlade växel så länge som möjligt för att göra accelerationen mer dynamisk.

Högprestandadäck för bättre grepp eller däck med längre räckvidd för vardagsbruk

Audi RS e-tron GT Performance levereras som standard med 20-tumsfälgar. På de nya multiekerfälgarna ger rullmotståndsoptimerade däck lång räckvidd. 21-tumsversionerna (tillval) erbjuder fem fälgdesigner och två däck med olika egenskaper. Bridgestone Potenza Sport har mycket lågt rullmotstånd, vilket förbättrar förbrukningen och räckvidden. Blandningen och uppbyggnaden har anpassats speciellt för RS e-tron GT performance, där man lagt stor vikt vid materialval, utan att kompromissa med säkerhet och prestanda. Däcken är tillverkade av 55 procent förnybara eller återvunna material, varav 35 procent från förnybara källor som naturgummi och 20 procent återvunnet innehåll som malet gummi rester från gamla däck.

Högprestandadäcken, som är höjdpunkten för kördynamiken hos Audi RS e-tron GT Performance, har testats på tävlingsbanan och har fått sina köregenskaper testade i en mängd olika miljöförhållanden. Det förbättrade väggreppet förbättrar kördynamiken på torr och våt vägbana och möjliggör högre sidoacceleration, mer exakt styrrespons och optimerad bromsverkan. Även på kurviga bergsetapper har prestandadäcken tillräckligt med reserver för att köra RS e-tron GT performance så sportigt som man förväntar sig av en Gran Turismo.

Kolfiberkamouflage för elegans och funktionalitet

Designelementen hos Audi RS e-tron GT Performance är väldigt markerade. Som tillval finns ett matt och mörktonat kolfibertak som kan kombineras med andra detaljer i kolfiberkamouflage som Audi använder för första gången och exklusivt för performance-versionen. Kolfiberkamouflage finns som tillval till inläggen i stötfångaren, tröskeln, delar av diffusorn och ytterbackspeglarna. Den nya exteriörlacken Bedford Green finns även enbart till RS e-tron GT performance.

"RS e-tron GT performance är ett absolut designstatement där varje detalj koordinerats till varandra, från kolfibertaket till säkerhetsbältena, från exteriören till interiören. Det är en RS e-tron GT in i minsta detalj. Kolfibern, så som vi använder den, har ingen riktningsverkan utan ser annorlunda ut ur alla perspektiv", säger Christopher Kröner, Color & Trim Designer som ansvarar för denna innovation på Audi. "Det är viktigt eftersom vår Gran Turismo är som en skulptur som man kan närma sig från alla håll, så den måste ha den effekten runtom. Beroende på belysning verkar den ibland agil, ibland diskret och återhållsam. Det som låter som en motsägelse är den perfekta balansen mellan sportighet och elegans. ”

En annan höjdpunkt i interiören är Performance-modellens nya och exklusiva designpaket med sömmar i serpentingrönt som matchar exteriören i Bedford Green och säten som kan justeras i 18 riktningar. Dekorinläggen finns även i matt kolfiberkamouflage som matchar exteriören. Som en hyllning till 1994 års Audi Avant RS 2, där de analoga instrumenten också kom i vitt, har RS e-tron GT performance en vit bakgrund till den digitala effekt- och hastighetsmätaren.

Sportig ljudkuliss som förfinats i detaljerna

I RS e-tron GT Performance kan kunden styra bilens ljud – från tyst eldrift till en progressiv ljudupplevelse. Det sportiga, rymliga och högkvalitativa e-tron Sport-ljudet är standard. Som ett akustiskt uttryck har ljudet i passagerarutrymmet förbättrats ytterligare i Performance-modellen och harmoniserats in i minsta detalj, särskilt i hastighetsområdet mellan 70 och 90 km/h. Två styrenheter och förstärkare i bagageutrymmet genererar separata ljud utifrån och inifrån via två högtalare, en utvändigt och en invändigt.

Det digitala ljudet baseras på data som elmotorernas hastighet, gaspedalens läge, bilens hastighet och andra parametrar. Resultatet är ett syntetiskt ljud som är samlat från 32 individuella källor – från en mängd olika verkliga inspelningar till redigerat synthesizerljud – som stödjer drivsystemet på ett autentiskt och nyanserat sätt.

Precision, perfektion, passion och kärlek till detaljer – småserietillverkning på Böllinger Höfe

Nya RS e-tron GT Performance tillverkas i Audi Sport GmbH:s produktionsanläggning Böllinger Höfe i Neckarsulm. Här används specialanpassad ny teknik, men den sista finslipningen görs av erfarna medarbetare med skarpa ögon och stadiga händer. De cirka 500 medarbetarna på produktionsanläggningen i Böllinger Höfe har genomgått en omfattande vidareutbildning för den nya e-tron GT-modellfamiljen. Vid produktionsstarten anpassades vissa processer och anläggningen för monteringen av de nya produkthöjdpunkterna som t.ex. den aktiva fjädringen.

Småserieproduktionen på Böllinger Höfe fungerar som ett verkligt laboratorium för att driva digitaliseringen inom produktion och logistik framåt. Här testas, förfinas och anpassas intelligenta lösningar för den helt uppkopplade och smarta fabriken för storskalig produktion, till exempel i Neckarsulm.

Kan beställas nu

Priserna för RS e-tron GT Performance börjar vid 1.860.000 kronor och modellen kan beställas nu. Priserna för S e-tron GT börjar vid 1.460 000 kr och för RS e-tron GT vid 1.695. 200 kr.

Fler bilder och illustrationer finns här

Elförbrukning och utsläppsvärden blandad körning för ovannämnda modeller (WLTP):

Audi RS e-tron GT performance:
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 20,8–18,7
Audi S e-tron GT
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 19,7–18,0
Audi RS e-tron GT

Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 21,1–18,4