Nya 911 Carrera T – både som coupé och cabriolet
Porsche 911 Carrera T handlar om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan, gör det här till den perfekta Carreran för purister. Utrustningspaket som är speciellt anpassade till Carrera T bidrar med stilfull individualitet. För första gången erbjuds Carrera T även som cabriolet.
Porsche utökar modellutbudet av nya 911 med den lätta och dynamiska 911 Carrera T. Viktreducerande åtgärder, dynamisk avstämning och manuell växellåda gör denna till en puristisk Carrera för överlägsen körglädje. Med sina lättviktsrutor, reducerade ljudisolering och 6-växlade manuella växellåda väger den lättaste konfigurationen av nya 911 Carrera T, med skalstolar, endast 1 478 kilo. Med den utrustningen är bilen mer än 40 kg lättare än nuvarande 911 Carrera. För första gången finns 911 Carrera T även som cabriolet.
”T” står för Touring och hos Porsche går det tillbaka ända till homologeringen av 911 T från 1968. Den första versionen av 911 T tillverkades fram till 1973. Sedan 2017 är 911 Carrera T tillbaka i modellutbudet, placerad mellan Carrera och Carrera S. Ren körglädje, smidiga köregenskaper, emotionellt ljud och fokus på det väsentliga är de utmärkande egenskaperna hos denna bakhjulsdrivna sportbil.
Manuell sexväxlad växellåda och sexcylindrig boxermotor med dubbelturbo
911 Carrera T drivs av samma sexcylindriga 3,0-liters boxermotor som sitter 911 Carrera. Den har en effekt på 394 hk och ett vridmoment på upp till 450 Nm. En sexväxlad manuell växellåda överför drivkraften till bakaxeln. Vid nedväxling kan en mellangasfunktion (auto-blip) väljas för att automatiskt och specifikt kompensera för varvtalsskillnader mellan motor och växellåda. Med Sport Chrono-paketet som standard accelererar Carrera T från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder (Cabriolet: 4,7 sekunder). Topphastigheten är 295 km/h (Cabriolet: 293 km/h). I linje med den ökade effekten jämfört med föregångaren har Carrera ett större bromssystem med en diameter på 350 millimeter på bromsskivorna runtom och fasta sexkolvsbromsok fram. I kombination med den reducerade ljudisoleringen av kupén och auto-blip-funktionen ger det standardmonterade sportavgassystemet ett särskilt emotionellt ljud.
Modellspecifikt chassi
Som alltid ingår Sport Chrono-paketet med Track Precision-appen i grundutrustningen på 911 Carrera T. Dessutom utrustar Porsche för första gången modellen med bakaxelstyrning som standard i kombination med en mer direkt styrutväxling på framaxeln, vilket optimerar köregenskaperna avsevärt. Sidoaccelerationen genereras snabbare och styrningen reagerar mer direkt, samtidigt som stabiliteten ökar. Avstämningen av bakaxelstyrningen har utvecklats speciellt för 911 Carrera T.
Det adaptiva PASM sportchassit, som är sänkt med 10 mm, är också standard och har fått en modellspecifik, sportig avstämning för att göra Carrera T ännu bättre och smidigare att köra. Den standardmonterade bakaxelstyrningen och en aerodynamisk balans som är optimerad exklusivt för 911 Carrera T har gjort det möjligt att ställa in krängningshämmarna på fram- och bakaxeln för neutrala köregenskaper. 911 Carrera T har 20/21-tums Carrera S lättmetallfälgar. Framdäcken är 245/35 ZR20 och bakdäcken 305/30 ZR21.
Exteriör och interiör
Flera funktioner skiljer Carrera T från andra modeller i serien. En dekal med växlingsmönstrets logotyp på sidobakrutorna visar att den har manuell växling och är en särskilt puristisk representation av modellserien. Modellbeteckningarna på baksidan är i kontrastfärgen Vanadium Grey. Dekorinläggen på kylargrillen på bakluckan, ytterbackspeglarnas övre och nedre delar samt de maskinpolerade lättmetallfälgarna är lackerade i matchande Vanadium Grey Metallic. En annan egenskap hos Carrera T är den aerodynamiskt optimerade spoilerkanten som hämtats från 911 Carrera GTS.
För Porsche Carrera T erbjuds Legends-lackerna Shade Green Metallic, Crayon och Slate Grey Neo, medan Dreams-lackerna omfattar Guards Red, Lugano Blue, Gentian Blue Metallic och Cartagena Yellow Metallic. Shades-lackerna kompletterar med ett urval av de mer dämpade Jet Black Metallic, GT Silver Metallic och Ice Grey Metallic. Avslutningsvis erbjuds de solida Contrast-lackerna i nyanserna Black och White. Fler karossfärger finns tillgängliga via programmen Paint to Sample och Paint to Sample Plus. Suffletten på 911 T Cabriolet finns som tillval i färgerna svart, rött, blått och brunt.
Sportig och svart, med kontrasterande sömmar som tillval, har Porsche gett interiören i Carrera T ett tydligt puristiskt utseende som är typiskt för T-modellen. Det iögonfallande stoppuret i grundutförandets Sport Chrono-paket är framträdande på instrumentpanelen. Flera speciella detaljer understryker den exklusiva karaktären hos 911 Carrera T som manuell sportbil: Den förkortade växelspaken pryds av en växelspaksknopp i öppenporigt valnötsträ, vilket ger en speciell upplevelse både visuellt och haptiskt. Framför växelspaken finns ett emblem med ”MT”-logotypen för manuell växellåda. Växlingsmönsterlogotypen är tryckt på passagerarsidan av instrumentpanelen. Till grundutrustningen hör även den läderklädda och uppvärmbara GT-sportratten med lägesväljare. Som alternativ finns även en ratt klädd i Race-Tex. Dekorinläggen på instrumentpanelen och mittkonsolen är i Vanadium Grey och dörrpanelerna i svart borstad aluminium.
För att passa den sportiga karaktären i interiören har Carrera T svarta, elektriskt justerbara sportstolar med 4-vägsinställning och Sport-Tex-sätesdynor som standard. Interiörens rutmönster är exklusivt för 911 Carrera T. 911-logotypen är sydd i nackstöden. Kunderna kan beställa Adaptiva Sportstolar Plus (18-vägs elinställbara) eller extra lätta skalstolar som tillval.
Designpalet Carrera T för exteriör och interiör
Exklusiviteten hos 911 Carrera T förstärks ytterligare av designpaketen Carrera T för exteriör och interiör. De finns i den klassiska Porsche-färgen Gentian Blue för att skapa en slående färgkontrast. På utsidan av bilen finns inlägg i bakluckan, Carrera T-dekaler på fram- och bakluckor och dörrar, MT-dekaler och lättmetallfälgar med glansig framsida i denna färg. De övre ytterbackspegelkåporna är i svart. Kontrastsömmar i Gentian Blue istället för de svarta standardsömmarna förhöjer interiören och sätena har även kontrastränder i Gentian Blue. Samma färg pryder även säkerhetsbältena, inklädnaden på mittkonsolen och dörrpanelerna samt kontrastinläggen och den sydda 911-logotypen på nackskydden.
Klar för omgående beställning
De nya modellerna kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 1 500 000 kronor för 911 Carrera T och 1 630 000 kronor för 911 Carrera T Cabriolet.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: nyhetsrum.porsche.com
911 Carrera T (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,1 – 10,5 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 251 – 238 g/km
911 Carrera T Cabriolet (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,7 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 250 – 244 g/km
Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon