14 okt 2024 | Pressmeddelande

Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.

Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.

Audi Q6 Sportback e-tron premiärvisas för första gången för allmänheten på bilsalongen i Paris den 14:e oktober. ”Den nya modellen visar på mångsidigheten hos vår nya generation elbilar”, säger Gernot Döllner, VD för AUDI AG. "Sportback-varianten är nästa steg i breddandet av vårt elbilsutbud. Audi Q6 Sportback e-tron kombinerar styrkorna hos våra nya eldrivna modeller – effektivitet, räckvidd och prestanda – med den uttrycksfulla, funktionella designen hos den unika karossen."

Q6 Sportback e-tron har ett dynamiskt utseende och förenar rymligheten hos en SUV med elegansen hos en coupé. Elbilen har ett bagageutrymme på 511 liter och en frunk på 64 liter. När den bakre sätesraden fälls ökar bagageutrymmet med upp till 1 373 liter. Det långa axelavståndet på 2 899 millimeter ger gott om plats i kupén, även i baksätet, och ger 25 liter extra förvaringsutrymme. Den höga släpvagnsvikten på upp till 2 400 kg i Q6 Sportback e-tron quattro (2 000 kg för övriga versioner) ger användbarhet i vardagen.

83 kWh eller 100 kWh batteri

I samband med lanseringen av eldrivna Q6 Sportback erbjuds ytterligare en batterivariant med tio moduler och en bruttokapacitet på 83 kWh (netto: 75,8 kWh), som även erbjuds till SUV-versionen. Det innebär att Q6 Sportback e-tron finns både med fyrhjulsdrift och i S-version, samt i två bakhjulsdrivna varianter.

Tack vare den aerodynamiska karossen med ett cW-värde på 0,26 (SUV-version: 0,28) och ett stort batteri med en bruttokapacitet på 100 kWh (netto: 94,9 kWh), har den 4 771 millimeter långa, 1 965 millimeter breda (utan speglar) och 1 665 millimeter höga Q6 Sportback e-tron performance en räckvidd på upp till 655 kilometer. Det innebär att Sportback-versionen har den längsta räckvidden i Q6 e-tron-serien.

Design som framhäver den sportiga karaktären

Den sluttande taklinjen påminner om den ikoniska första generationen av Audi TT Coupé och förstärker den sportiga karaktären. Designteamet har omarbetat hela takbågen från A-stolpen, vilket har resulterat i att Sportback-versionen är 37 millimeter lägre än SUV-varianten. Denna anpassning ger de klassiska SUV-proportionerna en dynamik och elegans som är unik för Sportback-formen. Den upprättstående fronten domineras av den helt stängda, tredimensionella Singleframe-grillen, där de högt placerade digitala varselljusen ger Q6 Sportback e-tron ett unikt utseende. Bakpartiet, som är mer avsmalnande än hos suven, skapar igenkänning med sin genomgående ljuslist och rena arkitektur.

Interiör skräddarsydd för passagerarna

Interiören i Q6 Sportback e-tron är fokuserad på passagerarna, där hänsyn togs till materialegenskaper i ett tidigt stadie. Elementen är medvetet placerade i förgrunden eller bakgrunden, vilket ger en tredimensionell rumsarkitektur som balanserar estetik och ergonomi. Audi MMI-panoramadisplayen och MMI-passagerardisplayen skapar tillsammans en visuell digital scen. Det dynamiska interaktionsljuset erbjuder kommunikationsfunktioner som underlättar interaktionen mellan bilen och passagerarna.

Den s.k. soft wrapen sträcker sig från dörrarna och hela vägen till förarplatsen och mittkonsolen och skapar en sammanhängande och välkomnande känsla av rymd. Färgerna och de högkvalitativa material i softwrapen som Argument-tyg och Dinamica-mikrofiber, är tillverkade av återvunna material och används också i stolarna. I S-line-varianten används Melange-tyg tillverkat av återvunnet material. Innertaket, stolparna och solskydden är tillverkade av Draft, ett annat tyg tillverkat av 100 procent återvunnen polyester. I S line-varianten eller S-modellen går det även att välja till det tekniska materialet antracit som dekor, som är tillverkat av recyklat material. Alternativt finns Birch Wood Linear stengrå naturell, som har optimerats för att producera mindre avfall under produktionen.

Hela portföljen drivline- och batterivarianter finns tillgänglig vid lanseringen

Det finns två batteristorlekar och två drivlinor till Q6 Sportback e-tron. Med sitt högvoltsbatteri på 83 kWh (netto: 75,8 kWh) imponerar även instegsversionen med suveräna prestanda. Bakhjulsdrivna Q6 Sportback e-tron har en effekt på 185 kW (252 hk) och accelererar från 0 till 100 km/h på 7,0 sekunder i Launch Control-läget. Med batteriet på 83 kWh är räckvidden upp till 544 kilometer.

Elmotorn i bakhjulsdrivna Audi Q6 Sportback e-tron performance med 100 kWh-batteri (netto: 94,9 kWh) har en effekt på 225 kW (306 hk) och accelererar från 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder i Launch Control-läget. Med det stora batteriet är räckvidden upp till 655 kilometer.

Fyrhjulsdrivna Audi Q6 Sportback e-tron quattro har en systemeffekt på 285 kW (387 hk), gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 635 kilometer.

Den mest kraftfulla versionen, SQ6 Sportback e-tron, har en systemeffekt på 360 kW (489 hk) och två elmotorer som gör att 0-100 km/h går på 4,3 sekunder i Launch Control-läget. SQ6 Sportback e-tron har en räckvidd på 600 kilometer.

Alla varianter av Q6 Sportback har en topphastighet på 210 km/h. SQ6 Sportback e-tron toppar vid 230 km/h.

800-voltssystem för maximal laddeffekt

Den avancerade värmehanteringen av högvoltsbatteriet och 800-volts elsystemet ger imponerande laddningsprestanda. Till exempel behöver Audi Q6 Sportback e-tron performance under ideala förhållanden bara tio minuter på en snabbladdningsstation med maximal laddeffekt på 270 kW för att få en räckvidd på upp till 265 kilometer. Det tar bara 22 minuter att ladda högvoltsbatteriet från 10 till 80 procent. S-modellen laddar också med upp till 270 kW, medan de bakhjulsdrivna varianterna laddar med upp till 260 kW (100 kWh-batteriet) eller 225 kW (83 kWh-batteriet) på en snabbladdningsstation.

Kördynamik som matchar Sportbacks sportiga karaktär

Den progressiva och sportiga designen hos Q6 Sportback e-tron matchar dess kördynamik. Audi har vidareutvecklat de flesta fjädringssystem och komponenter för Q6 e-tron-serien. Den nykonstruerade framaxeln påverkar kördynamiken hos eldrivna Sportback avsevärt. Liksom i SUV:en är de längsgående länkarmarna placerade framför styrstagen i körriktningen. Den optimerade axelkinematiken ger en märkbar ökning av kördynamiken och förbättrar samtidigt styrresponsen. Det gör bilen mycket smidigare.

Styrningens utformning och styrning via nya programvarumoduler i kombination med den nya framaxeln ger kontinuerligt betydligt mer feedback via ratten, vilket gör Sportback ännu smidigare. Drivlinan har en bakpartiorienterad avstämning som ger en mycket variabel fördelning av fyrhjulsdriften och är ytterligare en funktion som förbättrar kördynamiken i Q6 Sportback e-tron. De olika dimensionerna på elmotorerna på fram- och bakaxeln i de fyrhjulsdrivna varianterna möjliggör en bakhjulsdriven vridmomentsfördelning även vid fullast.

Det nya passiva dämpningssystemet FSD (Frequency Selective Damping) gör att Audi Q6 Sportback e-tron följer vägens beskaffenhet. I vissa körsituationer krävs mer dämpning för att åkkomforten ska öka. Vid dynamiska körmanövrer, till exempel när man kör över kullersten, anpassar sig systemet för att reglera karossens rörelser. Den adaptiva luftfjädringen med reglerad dämpning jämnar ut lasten via nivåregleringen för att bibehålla en jämn nivå även vid olika lastningstillstånd.

Fem stjärnor i Euro NCAP och ”Best in Class” för barnsäkerhet

Q6 e-tron fick högsta betyget fem stjärnor av Euro NCAP (European New Car Assessment Program), den välkända europeiska konsumentskyddsorganisationen. Bilen utvärderades och fick utmärkta resultat i kategorierna Vuxenskydd, Barnskydd, Oskyddade trafikanter och Säkerhetsassistans. Bilen fick nästan fullt betyg på 91 procent för vuxenskydd, vilket indikerar att den ger optimalt skydd. För första gången utvärderades en Audi-modell avseende säkerhetsfunktionerna efter en kollision (inklusive räddningsdatablad för räddningspersonal och eCall), och Q6 e-tron fick ett utmärkt betyg.

Med ett betyg på 92 procent för Child Occupant Protection är modellfamiljen Audi Q6 e-tron för närvarande bäst i klassen bland alla bilar som testades 2023 och 2024. Funktioner som överträffar de lagstadgade kraven bidrar till detta utmärkta resultat. Till exempel är Q6 e-tron en av få modeller i sitt segment som erbjuder tre i-Size-säten: två i baksätet och en i passagerarsätet. i-Size är en europeisk säkerhetsstandard som infördes 2013 och som säkerställer fullständig kompatibilitet mellan bilbarnstolen och själva bilen. Passagerarsätet fram i Q6 e-tron har en funktion som automatiskt avaktiverar passagerarairbagen när en bakåtvänd barnstol används. Säkerhetssystemen har också förbättrats ytterligare för användning med bilbarnstolar för att ge optimalt skydd för barn i alla åldrar.

Toppmodern belysningsteknik

Den aktiva digitala ljussignaturen står för en design och estetik som är unik för Audi. Andra generationens digitala OLED-baklyktor har sex 360-segments OLED-paneler som med hjälp av en specialutvecklad algoritm genererar en ny bild var tionde millisekund, vilket ger ljusen ett levande utseende. I fronten skapas den aktiva digitala ljussignaturen via algoritmens samspel med tolv dimbara segment. Baktill används alla digitala OLED-segment. De enskilda ljussegmenten samverkar så att ljussignaturens helhetsbild inte varierar i ljusintensitet.

Den andra generationens digitala OLED-teknik formar utseendet på nya Audi-modeller och utökar funktionsomfånget många gånger om. Det förbättrar också trafiksäkerheten, vilket framgår av kommunikationsljuset i de digitala OLED-bakljusen 2,0 som varnar andra trafikanter för olyckor och haverier. I kritiska situationer visas förutom den vanliga bakljusgrafiken även en statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler. Audi Sportback Q6 e-tron sätter också nya standarder när det gäller personlig anpassning. Med upp till åtta digitala ljussignaturer (beroende på vald utrustningsnivå) för de nydesignade varselljusen i Matrix LED-strålkastarna och de digitala OLED-bakljusen 2,0 kan föraren anpassa utseendet på sin Sportback. Detta kan göras via MMI eller myAudi-appen.

Den digitala scenen: det nya display- och manöverkonceptet

Liksom i Audi A6 e-tron, A5, och Q5 har Audi Q6 e-tron och Q6 Sportback e-tron ett nytt display- och manöverkoncept. Ovanför soft wrapen dominerar den digitala scenen med Audi MMI panoramadisplay och MMI passagerardisplay. Den smala, fristående Audi MMI-panoramadisplayen har en välvd design och OLED-teknik. Den består av en 11,9 tum stor Audi virtual cockpit och en 14,5 tum stor MMI-pekskärm. Den digitala scenen kompletteras av en 10,9-tums MMI-passagerardisplay med aktivt privacy-läge (tillval).

Tillvalet augmented reality head-up display (AR HuD) innebär ett stort framsteg inom visningstekniken hos Audi. Den innovativa displayen projicerar ett stort, lutande bildplan på vindrutan och ger föraren viktig information som hastighet, trafikskyltar, assistans och navigationsikoner. Bildplanets framåtlutning förbättrar AR-upplevelsen genom att anpassa sig till det mänskliga ögats naturliga fokus. Denna lutning, i kombination med det stora virtuella bildavståndet, skapar intrycket av att de visade föremålen svävar upp till 200 meter bort och interagerar direkt med omgivningen. Ur förarens perspektiv är synfältet för AR-innehåll ca 88 tum diagonalt.

AI-stödd digital röstassistent

Audi har dessutom utökat röststyrningsmöjligheterna avsevärt. Föraren kan nu styra många funktioner i bilen med Audis självlärande röstassistent, Audi assistant. Den AI-stödda digitala assistenten är djupt integrerad i bilen och representeras av en avatar. Den nya röstassistenten känner igen över 800 röstkommandon. Efter att ha utökats med chattboten ChatGPT känner Audi assistant automatiskt av om en fordonsfunktion ska utföras, om en destination ska sökas eller om t.ex. en väderprognos ska tillhandahållas. Audi-systemet vidarebefordrar endast förfrågningar till ChatGPT när det inte kan besvara allmänna kunskapsfrågor. Passagerarna kan njuta av en sömlös upplevelse eftersom alla funktioner är integrerade i Audi assistant. ChatGPT har dessutom aldrig tillgång till fordonsdata. Alla frågor och svar raderas av dataskyddsskäl. Grunden för denna funktion är Cerence Chat Pro-lösningen från programvaruspecialisten Cerence, som innehåller många källor, bland annat ChatGPT.

Infotainment med Android Automotive OS och Audi Store

Det nya infotainmentsystemet använder för första gången Android Automotive OS. Det är utrustat med de senaste Audi connect-tjänsterna, till exempel den förbättrade e-tron-ruttplaneraren. Populära appar, t.ex. YouTube, finns tillgängliga via Audi Store för tredjepartsappar som är inbäddade direkt i MMI, vilket gör en smartphone överflödig. Nya appar som kommer att finnas tillgängliga regelbundet maximerar den digitala funktionaliteten i Q6 Sportback e-tron.

Tillvalet Bang & Olufsen Premium Sound System ger en enastående 3D-ljudupplevelse. En högeffektiv förstärkare i hjärtat driver 20 högtalare med en total effekt på 830 watt. Fyra högtalare är integrerade i framsätenas nackskydd, vilket gör det möjligt för Audi att för första gången introducera så kallade ljudzoner.

Marknadsintroduktion och priser

Q6 Sportback e-tron och SQ6 Sportback e-tron tillverkas under koldioxidneutrala1 förhållanden på Audis huvudfabrik i Ingolstadt. De kommer att kunna beställas vid årsskiftet 2024/2025. Instegsmodellen Q6 Sportback e-tron Proline med 83 kWh batteri (netto: 75,8 kWh) och bakhjulsdrift har ett pris från 775.500 kr. Bakhjulsdrivna Audi Q6 Sportback e-tron performance Proline med det större 100 kWh-batteriet börjar vid 865.500 kr och fyrhjulsdrivna Q6 Sportback e-tron quattro Proline på 925.500 kr. Toppversionen SQ6 Sportback e-tron börjar på 1.149.900 kr.

 _________________________________________

1 Med nettonoll koldioxidutsläpp avses en situation där företaget, efter att andra möjliga minskningsåtgärder har uttömts, kompenserar för de koldioxidutsläpp som Audis produkter eller verksamheter släpper ut och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt som genomförs över hela världen. I detta sammanhang beaktas inte koldioxidutsläpp som uppstår under fordonets användningsfas, dvs. från det ögonblick det levereras till kunden.

 

Bränsleförbrukning/strömförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:

Audi Q6 Sportback (185 kW)
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17,7-15,6 (WLTP)
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0

Audi Q6 Sportback e-tron performance
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 18,3-16,1 (WLTP)
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0

Audi Q6 Sportback e-tron quattro
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 18,9-16,6 (WLTP)
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0

Audi SQ6 Sportback e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km 18,0-17,2 (WLTP)
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0