Dynamisk och mångsidig: andra generationen Audi Q5 Sportback
Audi utökar modellutbudet med en ny generation Audi Q5 Sportback. Med sin dynamiska silhuett tilltalar modellen främst designmedvetna kunder som samtidigt uppskattar fördelarna hos en SUV.
Audi Q5 Sportback kombinerar SUV-typiska egenskaper som mångsidighet och rymlig interiör med en ännu mer dynamisk silhuett. Designen utstrålar sportighet med ett karakteristiskt sluttande bakparti och eleganta linjer. Andra generationens Q5 Sportback har en bagagevolym på upp till 515 liter som kan utökas till 1415 liter med bakre ryggstödet nedfällt. Dragkapaciteten är upp till 2 400 kg.
Sportig design med dynamisk, sluttande taklinje
Designen hos nya Audi Q5 Sportback är smäckrare än hos föregångaren. Den breda Singleframe- grillen flankeras av vertikala, funktionella s.k. air curtains, med ett nedre luftintag som rymmer sensorerna. De knivskarpa, skulpturala strålkastarna ger bilen en tydlig blick och den stigande sidolinjen ger bilen ett dynamiskt utseende. Bakpartiet på Q5 Sportback är visuellt så långt utsträckt som möjligt med en taklinje som sluttar från B-stolpen. Det förstärker de klassiska proportionerna hos en SUV och skapar en ännu mer dynamisk profil i den eleganta Sportback-formen. Bakpartiet har en ren design med minimala linjer där diffusorn är framträdande liksom spoilerkanten på bakluckan.
S line standard i Sverige
Q5 Sportback är redan från standard utrustad med den sportiga i S line-versionen i Sverige, liksom praktiskt takreling. Typiska kännetecken är Singleframe-grillen som omges av en ram i kromoptik matt antracit och fönsterlister i aluminiumoptik, liksom större luftintag och markerad diffusor. Andra generationens digitala OLED-baklyktor och det nya projektionsljuset i spoilern ovanför bakrutan ökar säkerheten. Det senare projicerar en grafik upptill på bakrutan som gör bromsljusområdet större. 19-tums lättmetallfälgar ingår som standard.
Inredningsfilosofin
Interiören i nya Q5 Sportback är konsekvent anpassad efter passagerarnas behov och förkroppsligar Audis nya designfilosofi. Materialegenskaperna påverkade utformningen redan på ett tidigt stadium och bildar tillsammans med Audi MMI-panoramadisplayen och MMI-passagerardisplayen en digital scen. Den kontrastrika interiördesignen placerar medvetet element i förgrunden eller bakgrunden och skapar en tredimensionell rumsarkitektur som förenar estetik med ergonomi. Interiören har en behaglig atmosfär där den så kallade ”Softwrapen” sträcker sig från dörrarna, över hela förarplatsen till mittkonsolen och skapar en homogen och välkomnande känsla av rymd. Material som klädseln Cascade och mikrofibern Dinamica är huvudsakligen tillverkade av återvunnen polyester, vilket visar att Audi åtagit sig att använda resurser på ett hållbart och effektivt sätt.
Toppmodern förbränningsmodell med MHEV plus
Audi Q5 Sportback bygger på nya Premium Platform Combustion (PPC), en plattformsarkitektur för konventionellt drivna bilar med längsgående förbränningsmotorer. Vid lanseringen är den utrustad med högeffektiv MHEV plus-teknik. Det nya 48-volts elsystemet MHEV plus stöder förbränningsmotorn och minskar koldioxidutsläppen samtidigt som det ökar prestandan och körkomforten. Bilen kan även manövreras och parkeras med begränsad eldrift. Den nya drivlinegeneratorn (PTG) ger extra vridmoment på upp till 230 Nm och 18 kW (24 hk). 48 V-systemet möjliggör dessutom användning av en elektrisk klimatkompressor, vilket säkerställer att klimatanläggningen fortsätter att arbeta med full effekt och en behaglig kupétemperatur även när motorn är avstängd, till exempel vid coasting eller vid rött ljus.
Litiumjonbatteriet för bilar med MHEV plus bygger på litiumjärnfosfatkemi och har en lagringskapacitet på 1,7 kWh. Den primära funktionen för remstartgeneratorn (BAS) är att starta motorn och förse batteriet med ström. BAS möjliggör körning på el, avlastar förbränningsmotorn och bidrar till att sänka förbrukningen. Vid bromsning återför BAS energi till batteriet (regenerering) med upp till 25 kW effekt. På så sätt möjliggör Premium Platform Combustion partiell elektrifiering i form av mildhybrider. Senare kommer även laddhybrider att finnas tillgängliga med ett större batteri och extern uppladdning.
I Sverige kommer Audi Q5 Sportback inledningsvis att finnas med ett motoralternativ för att senare kompletteras med laddhybrider. Till en början erbjuds 2,0 TDI i generation EA288 evo med den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan S tronic. Den har en effekt på 204 hk och ett vridmoment på 400 Nm och finns endast med quattro-drivning. 2.0 TDI har MHEV plus-teknik, som kortvarigt genererar upp till 18 kW (24 hk) extra effekt.
Marknadsintroduktion
Nya Q5 Sportback kan beställas från december 2024. De svenska priserna är ännu inte fastställda.
Bränsleförbrukning Audi Q5 Sportback TDI quattro 150 kW
Bränsleförbrukning blandad körning 6,1-6,7 l/100km. CO2 -utsläpp 159-177 g/km