Volkswagen-gruppen starkast på el i Sverige
När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon.
Under 2024 registrerade Volkswagen Group Sverige (VGS) in totalt 79 402 bilar (68 567 personbilar och 10 835 lätta lastbilar). Det ger en marknadsandel av 25,4 procent på personbilsmarknaden, fördelat på:
- Volkswagen 10,8 procent
- Audi 5,4 procent
- Skoda 5 procent
- CUPRA 2 procent
- SEAT 1,3 procent
- Porsche 1 procent
För lätta lastbilar (upp till 3,5 ton) stod Volkswagen Transportbilar för en marknadsandel på 28,3 procent, vilket gör dem till en fortsatt klar marknadsledare.
Under året minskade VGS totala registreringar med 9,3 procent. VGS personbilar minskade med 8 procent, vilket var i linje med den totala personbilsmarknaden som minskade med 7 procent. VGS lätta lastbilar minskade med 16 procent, vilket kan jämföras med totalmarknaden som minskade med 12 procent.
Det kan också konstateras att Volkswagen Group fortsätter driva elektrifieringen i Sverige. Gruppen är ledande elbilsaktör med 25 051 helt eldrivna fordon fördelade på 22 630 personbilar och 2 421 lätta lastbilar. Det innebär en elbilsandel av personbilsmarknaden på 24 procent och av de lätta lastbilarna med 29 procent.
På personbilssidan hade VGS fyra modeller bland de tio mest registrerade elbilarna på marknaden. ID. Buzz Cargo blev den mest registrerade eldrivna lätta lastbilen.
Volkswagen Group Sveriges VD Claes Jerveland ser med tillförsikt fram emot 2025.
– Efter flera år av relativt svag nybilsmarknad tycker vi oss ha sett en liten vändning i orderingången under året. Åren 2015-2019 var den genomsnittliga personbilsmarknaden drygt 360 000 nya personbilar per år. Snittet de senaste fem åren är 288 000 bilar och 2024 blev det 270 000 nya personbilar. Även marknaden för lätta lastbilar har utvecklats svagt. Detta innebär att det grundläggande behovet av förnyelse av vagnparken är stort. Många privatpersoner och företag har avvaktat med bilbyte under en längre tid. Med lägre räntor och aviserade skattelättnader för privatpersoner bedömer vi att nybilsförsäljningen bör stärkas.
Han ser också att många kunder har en önskan om att skifta till elbil och tror att andelen elbilar kommer att öka, inte minst tack vare det breda utbudet av elbilar i de flesta segmenten.
– I det kompakta segmentet finns Volkswagen ID.3, CUPRA Born, Skoda Elroc. Sedan har vi de fyrhjulsdrivna och sportiga SUV-modellerna Volkswagen ID.4 och ID.5, Skoda Enyaq och CUPRA Tavascan, Audi Q4 e-tron och Audi Q6 e-tron. Dessutom rymliga kombimodeller som Volkswagen ID.7 och Audi A6 e-tron eller riktigt vassa sportbilar från Porsche och Audi som Taycan och e-tron GT. Och inom Volkswagen Transportbilar finns sjusitsiga ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, säger Claes Jerveland.
All nyregistreringsstatistik kommer från Mobility Sweden.