Premiär för nya Audi Q3. Ny standard i kompaktsegmentet.
Audi Q3 har varit en bästsäljare i sitt segment i mer än tio år. Nu sätter den tredje generationen en ny standard. Exteriören har kraftfulla SUV-proportioner och interiören bjuder på en rymlig kupé. Flera innovativa funktioner ger en förstklassig användarupplevelse samtidigt som avancerade assistanssystem ökar komforten och säkerheten för förare och trafikanter. Förutom den välbalanserade chassisättningen bidrar de digitala strålkastarna till kundnyttan. Den nya mikro-LED-tekniken i de digitala Matrix LED-strålkastarna möjliggör både individualisering och adaptiva, högupplösta ljusfunktioner. Motormässigt erbjuds inledningsvis en effektiv, delvis elektrifierad förbränningsmotor med mildhybridteknik och något senare även en laddhybrid med räckvidd upp till 12 mil.
Gernot Döllner, VD för AUDI AG: "Med över två miljoner sålda bilar världen över sedan lanseringen av den första generationen är Audi Q3 en av våra bästsäljande modeller och har en hög status i vår produktportfölj. Med tredje generationen av Audi Q3 förnyar vi en viktig modellfamilj inom ramen för vår produktoffensiv och stärker vårt utbud med en kraftfull laddhybrid och effektiva förbränningsmotorer. Den nya modellen förenar effektivitet, kördynamik och komfort."
Förutom effektiva och delvis elektrifierade förbränningsmotorer bjuder Audi Q3 på ett nytt adaptivt chassi som bjuder på både komfort och dynamik. Geoffrey Bouquot, chef för teknisk utveckling på AUDI AG, tillägger: "Med Audi Q3-interiören flyttar vi den digitala scenen från storbilsklassen till kompaktsegmentet. Ett innovativt manöverkoncept och många hjälpsystem ökar säkerheten och komforten och gör Audi Q3 till den perfekta digitala följeslagaren i vardagen."
Jämfört med föregångaren har nya Audi Q3 en ännu mer emotionell design. Den breda Singleframe-grillen och de smäckert avsmalnande strålkastarna är helt integrerade i det aerodynamiska konceptet. Sett från sidan delar en horisontell axellinje, mellan strålkastare och baklyktor, bilen optiskt i två volymer och skapar en speciell ljus- och skuggfördelning. Bakpartiet pryds av digitala OLED-baklyktor (tillval) som kompletteras av en genomgående LED-ljuslist och belysta ringar.
Fronten på kompaktsuven har som tillval digitala Matrix LED-strålkastare som för första gången använder mikro-LED-modul. Tack vare mikro-LED-tekniken förbättras belysningen avsevärt, vilket ger en stark kontrast på vägen. Ljusstyrningsfunktionerna är nu mycket närmare kopplade till förarassistansfunktionerna. Det digitala varselljuset med LED-teknik, som består av 23 segment per sida, skapar en distinkt ljussignatur som gör bilen lätt att känna igen.
I kupén ger den nya konfigurationen mer förvaringsutrymme i mittkonsolen, en ny användarupplevelse och större rymd. För första gången har två nya reglage integrerats vid ratten. Den högra spaken fungerar som växelväljare, den vänstra reglerar belysning och vindrutetorkare. Som tillval finns även akustikglas för de främre sidorutorna. Bagageutrymmet på 488 liter visar också hur praktisk Audi Q3 är. När baksätet är nedfällt ökar förvaringsutrymmet i Audi Q3 till upp till 1 386 liter. Sätet kan som standard justeras i längdled och lutning. Suven har en släpvagnsvikt på upp till 2 100 kg.
Instegsmodellen i Audi Q3-familjen är Audi Q3 SUV TFSI 150 hk (110 kW), en fyrcylindrig bensinmotor med mildhybridteknik. Laddhybriden Audi Q3 SUV e-hybrid 272 hk (200 kW) kan laddas med upp till 50 kW likström under idealiska förhållanden och är kraftfullare och effektivare än någonsin. Högvoltsbatteriet har en bruttokapacitet på 25,7 kWh (netto 19,7 kWh), vilket möjliggör en eldriven räckvidd på upp till 12 mil enligt WLTP-testcykeln.
Det vidareutvecklade standardchassit ger en förbättrad körupplevelse. Som tillval finns sportchassi och chassi med dämparreglering med två ventiler för en optimalt balanserad körupplevelse. En höjdpunkt inom assistanssystem är den adaptiva körassistenten plus. För ännu högre säkerhet i trafiken övervakar en interiörkamera även tecken på trötthet och ouppmärksamhet hos föraren. Med en ny parkeringsfunktion kan föraren träna in vissa parkeringsmanövrar och den nya backningsassistenten hjälper dig att backa ut från en återvändsgränd.
Nya Audi Q3 lanseras i oktober. I Sverige erbjuds inledningsvis Audi Q3 SUV TFSI 150 hk (110 kW) för 487 800 kr med säljstart denna vecka. Laddhybriden Audi Q3 SUV e-hybrid har säljstart senare under sommaren. Audi tillverkar den nya generationen Audi Q3 på sina anläggningar i Győr, Ungern, och Ingolstadt, Tyskland.
Nedan detaljerad information om nya Audi Q3.
Dynamisk design
Jämfört med föregångaren har nya Audi Q3 en mer muskulös och emotionell design. Den breda Singleframe-grillen är högt placerad och de smäckra, koniska strålkastarna skapar ett fokuserat utseende och är helt integrerade i bilens aerodynamikkoncept med effektivt luftflöde runt fronten. Det reglerbara kylluftsintaget är placerat under Singleframe och gör att luftflödet strömmar med minimala förluster. Där sitter även parkeringssensorerna. Sensorerna för förarassistanssystemen är däremot monterade bakom de fyra ringarna.
Sett från sidan delar en horisontell axellinje mellan fram- och baklyktorna bilen i två enheter och skapar en speciell ljuseffekt. Ovansidan fångar ljuset medan undersidan faller i skuggan. Tillsammans med de brant sluttande D-stolparna ger det ett ännu mer dynamiskt utseende. De kraftfulla markeringarna i fram- och bakhjulens skuldror påminner om den ursprungliga quattrodesignen.
Även bakpartiet har en tydlig design. Avskild från de tvådelade baklyktorna skär den exakt dragna, smala ljuslisten skarpt över hela fordonets bredd med diffusorn integrerad i den högt uppdragna stötfångaren.
S line-paketet med särskiljande stötfångare och detaljer i selenitsilver finns som tillval. Exteriörpaketet finns även i svart optik. Elva kulörer finns tillgängliga, inklusive Arkonavit solid. Metalliclackerna är benämnda Glaciärvit, Mytsvart, Pilgrå, Tamboragrå, Progressivröd och Navarrablå. De kompletteras av de nya färgerna Salviagrön och Madeirabrun. Madeirabrun som mattlack är exklusivt för nya Audi Q3. Till S line erbjuds även Daytonagrå metallic.
De nya fälgarna finns i storlekar från 17 tum som standard upp till maximalt 20 tum. Däckbredden ökar från 215 till 235 millimeter. Audi Sport levererar totalt fem olika fälgdesigner i 19- och 20-tum. Bland dessa finns två mörktonade varianter i svart metallic: en 20-tumsfälg i fem-armad tripoddesign och en 20-tumsfälg i multieker-S-design.
Jämfört med föregångaren har aerodynamiken och bilens totala akustik förbättrats avsevärt. Förutom luftmotståndskoefficienten på 0,30 ligger fokus framför allt på ljudkomfort. Nya Audi Q3 är den första Audi-modellen i kompaktsegmentet som erbjuder akustikglas för de främre sidorutorna. I kombination med optimerad tätning och isolering i bilen ger detta en märkbar förbättring av åkkomforten.
Belysningsteknik från storbilsklassen förvandlar natt till dag
Nya Q3 är den första Audi som använder mikro-LED-modulen, som ersätter DMD-modulen från storbilsklassen. Modulen, som är cirka 13 millimeter bred, består av 25 600 mikrolysdioder. Varje enskild mikro-LED är cirka 40 mikrometer stor, vilket är ungefär hälften så tjockt som ett mänskligt hårstrå. Användningen av mikro-LED-tekniken ger en avsevärt förbättrad belysning och tydlig kontrast på vägen – vilket är särskilt fördelaktigt vid svåra väderförhållanden.
Ljusstyrningsfunktionerna, så kallad filhållnings- och orienteringsbelysning, är nu mycket närmare kopplade till förarassistansfunktionerna. Genom att visa viktig information från hjälpsystemen i förarens direkta synfält framför bilen och med direkt visuell referens till väginfrastrukturen bidrar ljusfunktionerna till att öka körsäkerheten ytterligare.
En nyhet är att den aktiva varningen från filbytesassistenten nu reflekteras i körfältsbelysningen på motorvägar om Audi Q3-föraren vill byta fil medan ett fordon befinner sig i döda vinkeln. Körfältsvarningsindikeringen i orienteringsljuset hjälper föraren även på landsvägar och motorvägar. Den aktiveras på samma sätt som indikeringen på kombiinstrumentet så snart körfältsmarkeringen korsas oavsiktligt. Dessutom projicerar den utökade trafikinformationen en iskristall på vägbanan som varningssymbol fr.o.m. en hastighet på ca 70 km/h om det finns risk för halka.
Ett annat exempel på den avancerade ljusstyrningen är på vägbyggen, där förarna ofta måste hantera otydlighet. Här anpassar de digitala Matrix LED-strålkastarna automatiskt ljusstyrningen genom att släcka körfältsbelysningen till förmån för orienteringsljuset, vilket gör det betydligt lättare att hålla sig i rätt körfält i trånga passager. För första gången kan kunderna avaktivera enskilda funktioner i de digitala Matrix LED-strålkastarna, t.ex. körfältsbelysningen, via MMI.
Via MMI kan du även välja mellan tre olika utföranden för de utökade dynamiska Coming Home-/Leaving Home-funktionerna när du stiger in i bilen eller stänger av motorn.
Tillsammans med mikro-LED-ljuset ger de digitala Matrix LED-strålkastarna en mycket exakt ljusfördelning av helljuset och ännu bättre bländningskontroll för andra trafikanter, vilket ökar trafiksäkerheten. Det digitala varselljuset med LED-teknik , som består av 23 segment per sida, gör även bilen lätt att känna igen på vägen. Beroende på bilens utrustning kan du via MMI välja upp till fyra olika digitala ljussignaturer med individuella ljusscenarier fram och bak. Bakpartiet pryds av digitala OLED-baklyktor (tillval) som kompletteras av en genomgående LED-ljuslist. Totalt 36 olika segment är uppdelade i sex digitala OLED-paneler som möjliggör digitala bakljussignaturer. Iögonfallande är de belysta ringarna bak, som kommer till liv när halvljuset är tänt.
Interiören – funktionellt och tydligt utformad
Jämfört med föregående modell har design och funktionalitet förbättrats avsevärt. Den kontrastrika designen placerar medvetet element i förgrunden eller bakgrunden och skapar en rumskänsla i interiören.
En så kallad Softwrap sträcker sig från dörrarna över hela instrumentpanelens bredd och framhäver den horisontella placeringen för en maximal känsla av rymd. Panoramadisplayen med 11,9-tums kombiinstrument och 12,8-tums MMI-pekskärm utgör den så kallade digitala scenen vars välvda design ger en förarorienterad förarplats. Audi hämtar därmed den digitala scenen från storbilsklassen till kompaktsegmentet. Tillvalet vindrutevisning för viktig information kompletterar de digitala indikeringarna. Platta dörrhandtag och en modern, prydlig konsol understryker känslan av utrymme och komfort.
De nya rattreglagen har också stora praktiska fördelar. För första gången integreras två nya rattspakar, vilket ger mer förvaringsutrymme i mittkonsolen, en ny användarupplevelse och en bättre känsla av rymd. Spaken till höger fungerar som växelväljare, den till vänster som manöverelement för belysning och vindrutetorkare. Bortfallet av växelväljaren i mittkonsolen ger mer plats i konsolen med två dryckeshållare. Det kylda induktiva laddningsfacket med 15 W laddeffekt inklusive två USB-C-anslutningar kan stängas med ett skjutbart lock om så önskas. Två ytterligare USB-C-anslutningar finns i baksätet.
I mörker framhäver olika belysningspaket interiörens atmosfär. Markeringsljusen på instrumentpanelen och mittkonsolen framhäver interiörens rena linjer. Indirekt panelbelysning under MMI-panoramadisplayen och i dörrarna framhäver interiördesignen.
Som en ny designdetalj finns nu även belysta framdörrar som tillval, där tygpanelen laserskurits 300 gånger. En ljuskälla i dörrinklädnaden belyser fem segment som på grund av sina olika storlekar visar ett dynamiskt ljusförlopp – även vid upplåsning och låsning av bilen. Den belysta tygpanelen förenar därmed funktionalitet med en designupplevelse. Trettio olika färger finns tillgängliga i MMI och ökar möjligheterna till individualisering.
Högtalarna i det nya tillvalet SONOS premium sound system sitter i dörrarnas övre del och ger en intensiv ljudupplevelse med det nya virtuellt genererade surroundljudet. Tolv högeffektshögtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer drivs med en maximal förstärkareffekt på 420 watt. Kunderna kan välja mellan fyra förkonfigurerade ljudprofiler (neutral, konsert, lounge och podcast). De har också möjlighet att utöka sin ljudupplevelse med funktioner som kan läggas till när som helst via Functions on Demand (FoD).
Ljud- och funktionspaketet kompletterar det valda ljudsystemet med tre extra funktioner: 1) basförstärkning – för en mer exakt och kraftfull basupplevelse, 2) automatisk nivåjustering – för att bibehålla samma volym vid byte av källa, och 3) musikrevitalisering – för att förbättra ljudet av komprimerade musikfiler.
Infotainmentsystemet i Audi Q3 använder Android Automotive OS som operativsystem. Appar från tredje part, t.ex. YouTube, finns i Audi Application Store, som är direkt integrerad i MMI och därför inte kräver någon smartphone.
Audi assistant, den lärande röststyrda assistenten, kan användas för att styra många funktioner i bilen. Assistenten har även AI-funktionalitet – integrerad direkt i bilen – och visas för första gången som en avatar på den centrala pekskärmen på MMI och, när den är aktiv, även som en ikon på vindrutevisningen eller Audi virtual cockpit. Inmatningen som Audi assistant förstår visas även på instrumentdisplayen.
Totalt finns nio interiörpaket att välja mellan. Interiören är inte bara användarcentrerad utan har även utformats med hållbarhet i åtanke. Snabbväxande, motståndskraftigt trä används för trädetaljer. Interiördetaljer i Impressum-tyg är tillverkade av 100 procent återvunnen polyester. Klädseltygerna Passage, Impressum, Uni och mikrofiber är också helt tillverkade av återvunnen polyester. Velourmattorna är tillverkade av Econyl, en helt återvunnen nylonfiber tillverkad av gamla fiskenät, mattrester och industriavfall. Audi Q3 fokuserar därmed på effektiv användning av resurser.
Bagageutrymmet på 488 liter visar hur praktisk Audi Q3 är. Om sätet skjuts fram helt och ställs i upprätt läge blir resultatet 575 liter. Med nedfällt baksäte ökar förvaringsutrymmet i Audi Q3 till upp till 1 386 liter. Sätet kan som standard justeras i längsled och lutning. Audi Q3 kan dra upp till 2 100 kilo.
Brett utbud av högeffektiva motorer
Instegsmodellen i Audi Q3-familjen är Audi Q3 SUV TFSI 150 hk (110 kW), en fyrcylindrig bensinmotor med mildhybridteknik och 7-växlad S tronic som standard. Höjdpunkten i 1,5 TFSI är cylinder-on-demand-systemet (COD). Den stänger tillfälligt av den andra och tredje cylindern vid låg och medelhög belastning.
Senare kompletteras utbudet av en laddhybrid som är kraftfullare och effektivare än någonsin. I kombination med elmotorn (85 kW och 330 Nm vridmoment) ger Audi Q3 SUV e-hybrid en total systemeffekt på 200 kW (272 hk) och ett systemvridmoment på 400 Nm.
Ett högvoltsbatteri med en bruttokapacitet på 25,7 kWh har monterats, vilket nästan fördubblar kapaciteten – med nästan identiska mått som föregångaren. Det finns 19,7 kWh netto tillgängligt. Batteriets 96 prismatiska celler, uppdelade i fyra moduler, lagrar betydligt mer energi än tidigare. Tack vare optimerad cellkemi och ett bättre paket har modulerna nu en laddningskapacitet på 73 amperetimmar istället för 37.
Detta ökar räckvidden med eldrift till upp till 120 kilometer i WLTP-testcykeln. Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW kan laddas med upp till 50 kW likström under idealiska förhållanden och möjliggör därmed bekväm körning med eldrift. Ett batteri som är urladdat till tio procent kan laddas upp till 80 procent på mindre än en halvtimme. Audis egen laddningstjänst, Audi charging, ger tillgång till flera AC-laddningsstationer i 28 europeiska länder (tillval).
Nytt dämparsystem för komfort och kraft
Förutom motorerna har Audi även förbättrat kördynamiken i nya Audi Q3 avsevärt. Det vidareutvecklade standardchassit ger en förbättrad körupplevelse. Allt som allt är denna dynamiskt utformade SUV en familjebil som lämpar sig för vardagen och imponerar med sin smidighet. Tillgängliga chassisystem är stålfjädring, sportchassi och chassi med tvåventilsdämpning.
Chassit med dämpningsreglering reagerar kontinuerligt på vägens beskaffenhet och den aktuella körsituationen och tar hänsyn till parametrar som styrning, bromsning och acceleration. På bråkdelar av en sekund beräknas den optimala dämpningen för varje hjul och ställs in på stötdämparna. De snabbare tvåventilsdämparna möjliggör dessutom en bättre och smidigare förbindelse mellan kaross och chassi. Samtidigt optimeras kördynamiken genom separat reglering av in- och utfjädringsstegen, eftersom utfjädringen och fjädringen kan regleras oberoende av varandra.
Spridningen mellan komfort och sportighet märks tydligare. Smidigheten hos den nya
Audi Q3 förhöjs också av tillvalet progressiv styrning. Det fungerar inte för direkt, utan mycket exakt från mitten. Mot slutet av styrutslaget minskar styrutväxlingen avsevärt för bättre manövrering. Styrrörelserna överförs mer direkt till hjulen. Dessutom upplevs styrresponsen bakom ratten tydligare och återkopplingen från vägen blir bättre. Minskad friktion ger bättre styrkänsla.
I det dynamiska körsystemet Audi drive select i nya Audi Q3 ersätter balanserad det tidigare autoläget. Som namnet antyder står det balanserade läget för den optimala balansen mellan kördynamik och komfort. Balansläget aktiveras varje gång bilen startas och kan även ställas in individuellt. Om så önskas kan även ”Offroad plus” (för quattro) väljas som standardläge via MMI.
Assistanssystem
När det gäller förarassistans förlitar sig Audi Q3 på ett stort antal system som gör vardagen på vägen betydligt enklare och därmed ökar säkerheten.
Till standardutrustningen vid marknadslanseringen hör parkeringssystem plus med avståndsindikering, farthållare (inklusive fartbegränsare) med förberedelse för adaptiv farthållare, lane departure warning med nödfallsassistans, vägmärkesavkänning, uppmärksamhets- och trötthetsvarnare med förarövervakning, Active Front Assist med väjnings- och svängningsassistent, korsningsassistent fram och nödbromsassistent fram.
Till höjdpunkterna för ökad körkomfort hör den adaptiva körassistenten Plus som stöder längs- och tvärstyrningen och har kompletterats med filbytesassistenten. Systemet hjälper föraren att accelerera, bromsa, hålla hastigheten och avståndet samt att hålla bilen i rätt körfält i hastigheter upp till 210 km/h. Systemet stöder även assisterade filbyten i hastigheter från 90 km/h på motorvägar. Det senare kan aktiveras via MMI och visar med hjälp av data från den bakre radarn med vita pilar på kombiinstrumentet och vindrutevisningen om och i vilken riktning ett filbyte är möjligt. Om ett filbyte initieras genom att blinkern trycks in stöder systemet styrningen aktivt.
Tillsammans med onlinedata kan den adaptiva körassistenten hålla bilen i körfältet även utan registrerad körfältsbegränsning och därmed öka komforten även på landsväg och i stadstrafik (utanför landsväg). Användningen av online-data för den adaptiva körassistenten ingår i tre år efter leverans av bilen. Därefter har kunden möjlighet att förlänga löptiden mot en avgift.
För första gången kan nödfallsassistenten nu ta över kontrollen över fordonet om föraren inte längre reagerar. I detta fall kör nödfallsassistenten självständigt Audi Q3 till vägrenen och stannar den där (endast i kombination med Tech pro-paketet). Assistenten varnar då med ljud- och ljussignaler samt genom att bromsa och tända bilens varningsblinkers.
För ännu högre säkerhet i trafiken övervakar en interiörkamera även tecken på trötthet och ouppmärksamhet hos föraren. Om föraren inte reagerar på varningarna i Audi Q3 under en viss tid hörs en varningssignal och en visuell indikering visas på kombiinstrumentet. Om föraren fortfarande inte reagerar kör Audi Q3 självständigt till vägrenen larmar räddningstjänsten. Uppgifterna sparas inte.
Kunder kan även träna in individuella parkeringsmanövrar. Om det är svårt att ta sig in i en carport eller ett garage behöver Audi Q3 bara tränas en gång och tar sedan hand om parkeringen på egen hand – föraren behöver bara hålla ett öga på det. Detsamma gäller när du kör ut från en parkeringsficka.
Nya Audi Q3 kan memorera upp till fem parkeringsmanövrer som är 50 meter långa. Manövern kan namnges individuellt. Den nya backningsassistenten hjälper till även om du kört in i en återvändsgränd. I hastigheter under 35 km/h kan Audi Q3 komma ihåg en sträcka på cirka 50 meter och backa självständigt i hastigheter upp till cirka 10 km/h.
I stadstrafik hjälper Park Assist plus med parkeringssystem föraren med riktade styrmanövrer vid parkering så snart ultraljudssensorerna har identifierat en lämplig parkeringsficka längs eller tvärs med vägen.
Parkeringsassistenten hjälper dig även när du backar ut från en parkeringsficka och kan aktiveras under en manuell parkeringsmanöver. För att få hjälp måste föraren följa anvisningarna på displayen och gasa och bromsa därefter. De fyra vidvinkelkamerorna täcker hela området direkt runt bilen och möjliggör olika vyer för ännu bekvämare rangering. Föraren kan välja mellan olika vyer på MMI-displayen, vilket underlättar parkeringen.
Vägmärkesassistenten visar nu även varningsskyltar: Systemet registrerar till exempel vägmärken, vägarbeten, övergångsställen, djurkorsningar och järnvägsövergångar.
Lansering och prissättning
Den tredje generationen av nya Audi Q3 sätter nya standarder i kompaktsegmentet. Bilen kommer att lanseras i Sverige i oktober i år. Säljstarten inleds med Audi Q3 SUV TFSI 150 hk (110 kW) denna vecka med ett pris på 487 800 kr. Senare under sommaren kompletteras motorprogrammet även med laddhybriden Audi Q3 SUV e-hybrid.