19 nov 2025 | Pressmeddelande

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Med lanseringen av Cayenne överförde Porsche för första gången arvet från sportbilstillverkningen till ett helt nytt marknadssegment. Den sportiga allroundbilen blev en världssuccé redan från världspremiären i september 2002. Nu börjar en ny era med den helt elektriska Cayenne. "Cayenne Electric visar prestanda i en helt ny dimension med innovativ teknik som vi har utvecklat inom motorsporten. Den sätter nya standarder i SUV-segmentet – både när det gäller köregenskaper och laddning", säger Oliver Blume, styrelseordförande för Porsche AG, och fortsätter: "Enastående elektriska prestanda möter verklig användbarhet i vardagen. Utmärkt komfort på långa sträckor kombineras med kompromisslösa terrängegenskaper." Med totalt cirka 36 procent av den globala försäljningen elektrifierad är Porsche en av de snabbast omvandlande biltillverkarna 2025. Cayenne Electric är nästa milstolpe i denna framgångssaga och kompletterar det befintliga utbudet av Cayenne-modeller med förbränningsmotorer och laddhybrider till ett helt flexibelt val av Porsche-drivlinor.

Prestandan hos en supersportbil och regenerering på Formel E-nivå

Den helt elektriska Cayenne-familjen består inledningsvis av två modeller: Cayenne Electric och Cayenne Turbo Electric – båda med fyrhjulsdrift och därför utrustade med elektronisk Porsche Traction Management (ePTM).

Cayenne Turbo accelererar från 0 till 100 km/h på 2,5 sekunder, från 0 till 200 km/h på 7,4 sekunder och når en topphastighet på 260 km/h. Denna kraftfulla prestanda möjliggörs av ett nyutvecklat drivsystem som utvecklar upp till 850 kW (1 156 hk) och upp till 1 500 Nm vridmoment när Launch Control är aktiverat. Turbo-modellen har direkt oljekylning av elmotorn på bakaxeln för att säkerställa hög kontinuerlig effekt och effektivitet, en innovation som hämtats från motorsport. Vid normal körning står upp till 630 kW (857 hk) till förfogande. Med Push-to-Pass-funktionen kan med en knapptryckning ytterligare 130 kW (176 hk) aktiveras i 10 sekunder. Instegsmodellen Cayenne har 300 kW (408 hk) vid normal drift och 325 kW (442 hk) och 835 Nm vridmoment med Launch Control. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder och når en topphastighet på 230 km/h.

Även Cayenne Electric har ledande energiåtervinningsvärden och når Formel E-nivåer med upp till 600 kW regenerativ effekt. Vid vardagskörning kan ca 97 procent av alla inbromsningar utföras enbart av bilens elmotorer. De mekaniska friktionsbromsarna behöver sällan ingripa. För Cayenne Turbo finns även Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) som tillval.

Cayenne Electric har sitt chassi att tacka för mycket av sin mångsidighet. Adaptiv luftfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard i båda modellerna. Turbo-modellen har även Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) bakaxeldifferential som standard. Båda modellerna kan utrustas med bakaxelstyrning som styr bakhjulen upp till fem grader. Dessutom finns Porsche Active Ride för första gången även för flaggskeppsmodellen. Det aktiva fjädringssystemet, som är bekant från Porsches sportsedaner och som nyligen använts i Cayenne, kompenserar nästan helt för karossrörelser och ger enastående stabilitet, dynamik och komfort.

Innovativ laddningskomfort: snabb, robust och trådlös

Hjärtat i de helt elektriska Cayenne-modellerna är det nyutvecklade högvoltsbatteriet på 113 kWh, som drar nytta av dubbelsidig kylning för optimal värmehantering. Detta ger en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 642 km för Cayenne Electric och upp till 623 km för Turbo-modellen. Tack vare 800-voltstekniken laddar Cayenne med en DC-laddningseffekt på upp till 390 kW – och under vissa förutsättningar till och med upp till 400 kW. Batteriets SoC (State of Charge) kan ökas från 10 till 80 procent på mindre än 16 minuter och energi för en räckvidd på 325 km (Cayenne) eller 315 km (Cayenne Turbo) kan laddas på 10 minuter. Robusta laddningsprestanda stod i fokus vid utvecklingen av nya Cayenne.

Cayenne Electric är också den första modellen från Porsche som kan beställas med induktiv laddning, ett system som laddar med upp till 11 kW. Allt som krävs för Porsche Wireless Charging är att användaren parkerar ovanför en golvplatta. Därefter startar laddningen automatiskt.

Ny exteriördesign: progressiv, aerodynamisk och omisskännligt Cayenne

Cayenne Electric förenar Porsches karakteristiska proportioner med ett tydligt utvecklat designspråk. "Nya Cayenne är omisskännligt Porsche och omisskännligt Cayenne. Vi har byggt på beprövade designdetaljer och bevarat det som gör denna SUV unik. Resultatet är ett modernt designkoncept som tar Cayenne in i framtiden", säger Michael Mauer, chef för Style Porsche. Till höjdpunkterna hör den låga motorhuven med smala Matrix LED-strålkastare. De framhäver bilens bredd och samlar alla belysningsfunktioner i en modul. De kraftigt konturerade skärmarna är också en mycket typisk för Porsche-design, liksom modellens så kallade „flyline“ – den ikoniska lätt sluttande taklinjen.

Sidovyn kännetecknas av ramlösa dörrar med en markerad falsning. Sidokjolarna har en distinkt tredimensionell design och är lackerade i Volcano Grey Metallic och, på Cayenne Turbo, i högglanssvart. Tvåtonskonceptet understryker bilens sportiga proportioner. De modellspecifika hjulhusinklädnaderna understryker offroad-karaktären. Markanta detaljer på bakpartiet, som ljuslisten med sin distinkta 3D-look och animerade grafik samt den belysta Porsche-logotypen, understryker det moderna designspråket. Cayenne Turbo har dessutom många kontrasterande detaljer i den exklusiva färgen Turbonite. Till dessa hör Porsche-emblemet, lättmetallfälgarnas ytor och sidofönsterlisterna. Snygga accenter i Turbonite förhöjer intrycket av den bakre ljuslisten med sin belysta Porsche-logotyp.

För kunder med särskilda krav på rampvinkel och robusthet finns Offroad-paketet. Den ändrade geometrin på framvagnen hjälper dig att köra säkert på ojämna vägar, särskilt i branta uppförs- eller nedförsbackar och svår terräng.

Tack vare en luftmotståndskoefficient på 0,25 är nya Cayenne Electric en av de mest aerodynamiska suvarna i sin klass, vilket ger fördelar när det gäller räckvidd och energiförbrukning. Porsche Active Aerodynamics (PAA)-systemet anpassar bilens aerodynamiska egenskaper exakt till hastigheten och den aktuella körsituationen samt bidrar, med hjälp av den extra downforce systemet tillför, till den kördynamik som förväntas av märket. Till de aktiva aerodynamiska elementen hör rörliga kylluftsspjäll i fronten, en adaptiv takspoiler och innovativa, aktiva aeroblades bak på Turbo-modellen. De förlänger de bakre hörnen på bilen och förbättrar flödesegenskaperna, vilket leder till en ökning av räckvidden, särskilt vid högre hastigheter. Andra aerodynamiska åtgärder är luftridåer i karossen fram, ett nästan helt slutet underrede, speciella Aero-fälgar och en bakre diffusor.

Nytta, komfort och individualitet på en ny nivå

Nya Cayenne Electric är 55 millimeter längre än motsvarande modell med förbränningsmotor. Den nya suven är 4 985 mm lång, 1 980 mm bred och 1 674 mm hög. Skillnaden är störst avseende axelavståndet (3 023 mm), där en ökning med nästan 13 cm innebär mer benutrymme och komfort för baksätespassagerarna än någonsin. Baksätet är elektriskt inställbart som standard och erbjuder flexibla inställningsmöjligheter från komfortposition till cargo-position. Bagageutrymmesvolymen är 781 till 1 588 liter, plus 90 liter i det främre bagageutrymmet. Nyttovärdet understryks även av släpvagnsvikten på upp till 3,5 ton, beroende på utrustning.

Ytterligare en nyhet är de valbara programmen Mood Modes, som förvandlar kupén till en upplevelsemiljö som anpassar sig efter humör och situation. Beroende på valt program ändras sätesposition, ljussättning, klimatisering, ljudprofil och displayens utseende. Panoramasoltaket med variabel ljusstyrning, en elektriskt omkopplingsbar flytande kristallfolie, ger en luftig känsla av rymd. En annan höjdpunkt är den nya panelvärmen: Den värmer inte bara stolarna utan även stora kontaktytor som armstöd och dörrpaneler. Komfortutbudet kompletteras av utökad panelbelysning inklusive kommunikationsljus – en animerad ljuslist som hälsar passagerarna välkomna när de stiger in i bilen och visualiserar olika fordonstillstånd, t.ex. laddningsförloppet.

Aldrig tidigare har en Cayenne varit så omfattande och individuellt anpassningsbar som den nya helelektriska modellen. Kunden kan välja mellan 13 standardfärger, nio fälgmodeller från 20“ till 22“, 12 olika interiörkombinationer samt upp till fem interiörpaket och upp till fem accentpaket. Tack vare Porsche Exclusive Manufaktur, det utökade färgutbudet för exteriören från Paint to Sample och Sonderwunsch-programmet kan kunderna även individualisera sin Cayenne efter egna önskemål, från en mängd olika tillval till att bygga en helt unik version av sin Cayenne.

Porsche Designs utbud av specialtillverkade klockor har utökats med SUV-modeller. Det innebär att Cayenne-kunder nu även kan beställa en klocka från Porsches egen schweiziska klocktillverkare som är skräddarsydd för att passa bilen in i minsta detalj.

Porsche Driver Experience – största infotainmentskärmen i en Porsche

När det gäller digitalisering tar Cayenne Electric körupplevelsen till en ny nivå. Hjärtat i den nyutvecklade Porsche Driver Experience är Flow Display – en elegant böjd OLED-panel som smälter in sömlöst i mittkonsolen och möjliggör tydlig separation mellan display- och kontrollområden. Den kompletteras av ett heldigitalt kombiinstrument med 14,25“ OLED-teknik och som tillval med en 14,9“ passagerardisplay. Tillsammans blir resultatet den största infotainmentskärmen någonsin i en Porsche. För första gången i Cayenne finns även en vindrutevisning med AR-teknik som visuellt representerar en 87“-skärm 10 meter framför bilen. Alla displayer smälter sömlöst in i interiören. Knapparna och reglagen för särskilt ofta använda funktioner som klimatanläggning och ljudvolym är däremot analoga. Dessutom har ett handstöd utvecklats som underlättar ett ergonomiskt handhavande av de digitala och analoga reglagen – även vid särskilt dynamiska körsituationer.

Nya Porsche Digital Interaction är en digital manövreringsfilosofi och ett designspråk som utökar Porsche Driver Experience och är inriktat på individualisering och snabb åtkomst till funktioner. Widgets ger tillgång till favoritfunktioner, medan Themes-appen anpassar färgsättningen på alla displayer. Via Porsche App Center kan ett stort antal appar från tredjepart integreras direkt i bilen. Olika streaming- och spelfunktioner tar den digitala upplevelsen till en ny nivå. Nya Voice Pilot bidrar också till detta. Tack vare artificiell intelligens förstår den komplexa, sammanhängande frågor, känner igen kontexten och reagerar som en riktig samtalspartner. Det gör det möjligt att styra navigationen intuitivt och få tillgång till omfattande online-kunskap. Med Porsche Digital Key blir smartphone och smartwatch bilnycklar som kan delas digitalt med upp till sju andra användare.

Ny standard genom elektrifiering – tre drivlinor bortom 2030

Nya Cayenne Electric kompletterar nu det befintliga utbudet av drivlinor som fortsättningsvis kommer att erbjudas parallellt över hela världen. "Att inspirera kunderna är vår högsta prioritet på Porsche. Med elektrifieringen av Cayenne når vi en ny prestandanivå som sätter standarden för framtiden. Samtidigt kommer vi att fortsätta utveckla Cayenne med effektiva förbrännings- och hybridsystem långt in i det kommande decenniet", säger Matthias Becker, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring. "Den här strategin gäller även för hela Porsches modellportfölj: I alla segment där vi är verksamma kommer kunderna i framtiden att kunna välja mellan drivlinor som är helt elektriska och sådana som drivs av förbränningsmotorer."

De helt elektriska Cayenne-modellerna kan beställas nu. Priserna inkl. moms börjar på 1 200 000 kronor för Cayenne Electric och 1 830 000 kronor för Cayenne Turbo Electric.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Cayenne Electric (WLTP, preliminära uppgifter)

Strömförbrukning, blandad körning: 21,8 - 19,7 kWh/100 km; CO₂-utsläpp, blandad körning: 0 g/km;

Cayenne Turbo Electric (WLTP, preliminära uppgifter)

Strömförbrukning, blandad körning: 22,3 - 20,4 kWh/100 km; CO₂-utsläpp, blandad körning: 0 g/km;

Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.