23 dec 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen Group Sverige renodlar försäljningsmodellen

Efter tre år med agentmodell för all företagsförsäljning och försäljning av elbilar justerar Volkswagen Group Sverige nu sin affärsmodell. Senare under 2026 kommer all försäljning till kunder utanför företagssfären att ske via den klassiska “retailmodellen”, oavsett drivlina. Företagsaffären fortsätter samtidigt att utvecklas inom agentmodellen, där den redan visat sig framgångsrik.

Bakgrunden är att Volkswagen Group mot slutet av 2024 meddelade att man ville utvärdera agentmodellen för elbilar på flera europeiska marknader. I Sverige har utvärderingen skett i nära samarbete med återförsäljarna. Den gemensamma slutsatsen är att en renodling stärker konkurrenskraften och förenklar affären: privatkunder och småföretag möter en enhetlig modell med större lokal flexibilitet, medan företagskunder fortsatt får tillgång till hela modellprogrammet via agentmodellen.

Förändringen innebär att återförsäljarna återtar fullt ansvar för icke-företagskunder – inklusive erbjudanden, prissättning och provkörningar – medan agentmodellen behålls för företagskunder.

– Våra återförsäljare är vår viktigaste tillgång lokalt. Retailmodellen ger större flexibilitet för privatkunder och småföretag, medan agentmodellen fungerar bäst för företagsaffären. Den här renodlingen stärker vår konkurrenskraft, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

– Genom att förenkla affären för icke-företagskunder och samtidigt utveckla företagsaffären strukturerat via Fleet Agency stärker vi både lokalt entreprenörskap och vår långsiktiga position, säger Therese Granath, VD för SVÅ, som organiserar Volkswagen-gruppens svenska återförsäljare.

Förändringen av affärsmodell är tänkt att träda i kraft under andra kvartalet 2026.