Vad innebär dieselfrågan?
I september 2015 bekräftade Volkswagenkoncernen att vissa av koncernens dieselmotorer kan ha innehållit en felaktig mjukvara som påverkade utsläppsvärdena för kväveoxider (NOx). Den berörda mjukvaran fanns i dieselbilar från Volkswagenkoncernen tillverkade 2008–2015. Alla berörda bilar har hela tiden varit godkända att användas.
Volkswagen inledde omedelbart arbetet med att ta fram en lösning för att åtgärda den felaktiga mjukvaran. Samtliga ägare av berörda bilar erbjöds därefter att utan kostnad uppdatera mjukvaran hos någon av Volkswagens auktoriserade verkstäder. För ett begränsat antal modeller gjordes dessutom en liten förändring i motorns luftintag.
Här kan du se om din bil är berörd och om den är åtgärdad:
Skoda
Audi
Volkswagen personbilar
Volkswagen transportbilar
Seat
Den tekniska lösningen är godkänd av den tyska kontrollmyndigheten KBA som har gjort noggranna tester av den uppdaterade mjukvaran. KBA:s tester visar att åtgärden inte har någon negativ påverkan på bränsleförbrukning, motorprestanda eller ljudnivå.
Om ett berört fordon har åtgärdats sitter ett märke vid förvaringsutrymmet för reservdäcket. Informationen är också arkiverad i den elektroniska fordonshistoriken och har registrerats manuellt i serviceprotokollet.
Volkswagen har fortsatt att kontakta bilägare som ännu inte har besökt en auktoriserad Volkswagenverkstad för att göra en kostnadsfri åtgärd av mjukvaran. Vi genomför självklart åtgärden när en bil som ännu inte är åtgärdad byts in av en Volkswagenhandlare. I dag är cirka 90 procent av alla berörda bilar åtgärdade.
Volkswagenkoncernen har ändrat sitt arbetssätt för att en liknande händelse med felaktig mjukvara inte ska kunna inträffa igen. I dag kontrolleras och certifieras bilarnas utsläppsvärden av externa och oberoende inspektörer. Våra fordon testas också slumpmässigt under verkliga körförhållanden.