13 nov 2019 | Pressmeddelande

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler

• SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga.
  • Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan.
  • Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km.
  • Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)).
  • Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren.

Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp till kraven på denna dynamiska, ständigt föränderliga marknad samtidigt som företaget strävar efter att göra mobiliteten hållbar. Det är elektricitet som står i fokus för denna spännande utveckling.

SEAT inleder sin elbilsoffensiv med lanseringen av ”Mii electric”, en bil som gör den senaste tekniken tillgänglig för fler och bjuder samtidigt på en härlig körupplevelse, elegant design och nya uppkopplingsmöjligheter. Sammantaget gör detta Mii electric till en bil som bemästrar stadens alla utmaningar och uppfyller kraven från en ny generation kunder.

Den nya modellen är SEAT:s första helelektriska, serietillverkade bil och lägger på så sätt grunden för de tillökningar som väntas i den spanska biltillverkarens elbilsfamilj. Fler helt eldrivna modeller och laddhybrider står på rad för lansering inom en nära framtid, däribland 100 % eldrivna SEAT el-Born, laddhybridversioner av Leon och Tarraco liksom högprestanda-laddhybridversioner av CUPRA Formentor och CUPRA Leon.

”Elektrifieringen i bilbranschen har en mycket snabb tillväxt. Globalt ökade elbilsmarknaden med 75 % under årets första 8 månader, och SEAT står redo för att möta denna växande efterfrågan”, säger SEAT:s ordförande, Luca de Meo. ”Mii electric markerar starten för introduktionen av en mycket prisvärd elbil på marknaden och är ett tydligt bevis på hur viktigt vi anser det vara att inte bara utveckla bilar som konkretiserar allt det som SEAT står för, utan också erbjuder en spännande framtid både för branschen och dess kunder.”

Lanseringen av Mii electric gör en teknik, som hittills varit dyrare än förbränningsmotorer, mer ekonomiskt överkomlig för gemene man. Den förbereder också SEAT:s stora återförsäljarnätverk på att möta efterfrågan på den växande elbilsmarknaden. Det gör att eventuella utmaningar kommer att kunna lösas smidigare och att det blir enklare för kunderna att ta steget över till eldrivna bilar.

Designad för alla

De utvändiga förändringarna på Mii electric är diskreta – den har fått en uppfräschad look med ”electric”-märke bak och -dekaler på sidorna. Det finns fem eleganta färger att välja mellan: Deep Black, Candy White, Tornado Red, Costa Blue och Tungsten Silver. Dessutom har man möjlighet att ytterligare sätta sin egen prägel på bilen genom att välja tak och backspegelkåpor lackerade i svart.

Till de stilfulla förändringarna invändigt hör komfortbelysning och en ny instrumentpanel med SEAT IML foil som ger interiören i Mii electric en ny look, utan att det blir skrikigt.

Mii electric erbjuder en hel svit av komfortfunktioner och avancerad teknik.

I standardutrustningen ingår självklart elektriska fönsterhissar fram, elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP), däcktryckskontroll, centrallås, startspärr och både sidokrockkuddar och sidoskyddsgardiner som standard. Instegsversionen bjuder också på klimatsystemet Climatronic, spårhållningshjälpen Lane Assist, vägmärkespåminnare, Hill Hold (ett hjälpsystem för enkel start i backe) och SEAT körprofil som tillsammans gör Mii electric till en mycket välutrustad bil. Dessutom ingår SEAT CONNECT, laddningskabel (Mode 3) för laddning via en väggbox och reseladdare (Mode 2).

Dessutom ingår 16" lättmetallfälgar, tonade rutor bak, interiörpaket i svart läder (på ratt, växelspak och handbroms) och säten i sportig design med vita dekorsömmar. Uppvärmda sidobackspeglar, eluppvärmd vindruta och regn-/ljus-/Coming Home-sensorer ingår. För extra komfort ingår stolvärme fram, elmanövrerade och -uppvärmda sidobackspeglar, dimljus fram och ett ljudsystem med 6 högtalare. Mii electric har en hög standardnivå. Självklart ingår CCS-snabbladdning med 40 kW, så du laddar fullt på bara en timme.

Enda tillvalet du kan göra är Förarpaketet som innehåller parkeringssensorer, farthållare och komfortbelysning.

Uppkopplad

I dag skulle det vara omöjligt att lansera en bil utan uppkoppling, och för att möta kundernas växande efterfrågan på bättre uppkoppling, är stadsbilen Mii electric den första modell som utrustas med SEAT CONNECT.

Detta system gör det möjligt att fjärrstyra vissa av bilens funktioner, bl.a. kan man läsa av kördata, se var bilen står parkerad, få information om bilens aktuella status (t.ex. om den är låst och om belysningen är på eller av) och också möjligheten att fjärrstyra klimatsystemet (vilket kan vara nog så viktigt för att ha en lagom varm eller sval kupé att sätta sig i när det är dags att köra) – allt via sin smartphone.

Och det är denna länk mellan Mii electric och din smartphone som gör det möjligt för dig att använda navigationen och lyssna på dina egna älsklingslåtar och radiostationer via appen ”DriveMii”.

Byggd för framtiden.

Övergången till en helt elektrisk drivlina öppnar möjligheter till en körupplevelse som på ett mer naturligt sätt rimmar med stadsbilens miljö. Mii electric är konstruerad för stan och erbjuder enastående smidighet för att navigera sig fram i tätt trafikerade delar eller smidigt hitta bästa parkeringsplatsen.

Mii electric har de dimensioner som krävs av en stadsbil, den mäter 3.556 mm på längden, 1.645 mm på bredden och är 1.481 mm hög. Avståndet mellan axlarna är 2.421 mm.

Chassit har anpassats för att erbjuda precis, stabil och kontrollerad körning, även vid riktigt utmanande vägförhållanden, medan servostyrningen är avstämd för en perfekt balans mellan förare, bil och vägförhållanden.

Motorn i Mii electrics drivlina levererar en effekt på 61 kW (83 hk) och är kopplad till en enstegsväxellåda. Vridmomentet ligger på 212 Nm. Resultatet är att denna 5-dörrars stadsbil klarar accelerationen från 0 till 50 km/h på kvicka 3,9 sekunder. Utmärkta egenskaper som inte minst kommer väl till pass när man vill byta fil snabbt eller hinna innan det slår om till rött.

Men det räcker inte med detta, Mii electric gör 0 till 100 km/h på 12,3 sekunder och har en topphastighet på 130 km/h.

Och det här är en stadsbil som utvecklats för att klara de dynamiska krav som stadstrafiken ställer. Med sitt 32,3 kWh-litiumjonbatteripaket, som är integrerat i chassit, bjuder Mii electric också på lång räckvidd. Den avancerade energilagringstekniken ger en räckvidd på upp till 259 km vid blandad körning (WLTP) – i stadstrafik är räckvidden upp till hela 359 km på en enda laddning.

Vid snabbladdning med växelström, kan batteriet laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på så kort tid som en timme! Vid laddning med växelström från en väggbox med 7,2 kW är laddningstiden ca 4 timmar.

Ingen eldriven bil kan anses vara väl genomtänkt om den inte erbjuder praktiska laddningsmöjligheter. Därför har SEAT lagt mycket tid och arbete på att ta fram de effektivaste lösningarna. I leveransen av en Mii electric ingår allt som kunden behöver för att kunna ladda sin bil, så att man istället kan koncentrera sig fullt ut på att köra den.

För att göra övergången till elbilseran så smidig som möjligt, har kunderna möjlighet att välja en väggbox. Med en praktisk smartphone-app kan kunderna dessutom se var bilen står parkerad och var det finns allmänna laddningsstationer.

”SEAT Mii electric kombinerar dynamik, prestanda och acceleration på ett enastående sätt, men till detta måste också läggas hur tyst bilen är, hur låga ägarkostnaderna är och hur effektiv drivlinan är”, säger Axel Andorff, Executive Vice-President for Research & Development på SEAT. ”SEAT Mii electric är en bil som med hjälp av teknik erbjuder kunderna verkliga fördelar och också bidrar till att demokratisera elbilen som sådan.”

Det nya elbilslivet

Elbilsmarknaden är inne i en spännande och dynamisk fas där branschen ställer om till hållbar fri rörlighet och samtidigt strävar efter att göra den teknik som kommer att minska vårt miljöavtryck, speciellt i tätbefolkade områden, ekonomiskt överkomlig för de breda massorna.

Mii electrics kombination av en avancerad drivlina och genuin SEAT-karaktär – körglädje, uppkoppling, låg ägarkostnad – är märkets framgångsrecept på denna ständigt växande marknad.

Mii electric riktar sig både till privatpersoner och företag – de som tillbringar mycket tid på vägarna i stan eller förorten och inser fördelarna med att köra utsläppsfritt men inte vill göra avkall på körglädjen.

Men lika viktigt för framgången som dynamiken och komforten är för bilköparna, är också hur enkelt det är att äga en elbil till vardags. Därför har SEAT utvecklat Mii electric för att kunna uppfylla alla dessa krav.

När Mii electric lanseras på sina huvudmarknader – Tyskland, Nederländerna, Norge, Frankrike, Spanien, Österrike, Storbritannien, Schweiz, Belgien, Danmark, Finland, Sverige och Polen – kommer den att göra det i egenskap av att vara en av de mest prisvärda elbilarna på marknaden. Med samma prislapp som för en motsvarande bil med förbränningsmotor, och med betydligt lägre underhållskostnader!

Mii electric är inte bara prisvärd utan också användarvänlig. Alla funktioner i bilen är enkla och logiska och att ladda din Mii electric är självklart också enkelt.

Det spelar ingen roll om man är hemma, framme vid destinationen eller ute på vägen – laddningen kommer att vara enkel och smidig. Mii electric är kompatibel med många olika laddningssystem och kan laddas via ett vanligt hushålluttag (växelström) eller en väggbox hemma (växelström, flera olika alternativ tillgängliga) eller vid en CCS-snabbladdningsstation (likström) längs vägen. Vi rekommenderar att man installerar i en väggbox för hemmaladdning, att ladda via ett vanligt hushållsuttag är inte att rekommendera, det ska bara användas i nödfall. Ta gärna del av Elsäkerhetsverkets information om säker elbilsladdning: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/

Lite elbilshistoria

Mii electric är det senaste kapitlet i SEAT:s elbilshistoria. 1992 tillverkade företaget en eldriven version av Toledo som hade till uppgift att följa maratonlöparna vid OS i Barcelona. Det 500 kg tunga batteriet gav bilen en räckvidd på 64 km.

Nyligen introducerade SEAT prototypen e-Mii, avsedd för bilpooler. En första flotta om 5 bilar har satts i trafik i Barcelona för att ge fler än 1.000 anställda på SEAT Metropolis:Lab Barcelona och Pier 01 Barcelona Tech City möjlighet att använda dem vid behov. Projektet har levererat viktiga data om Mii electric och om hur elbilar fungerar på allmäns väg.

Tekniska data

Motor:                Max. effekt 61 kW (83 hk)

Max. vridmoment: 212 Nm

Batteri: Litiumjon