Ice Race i Zell am See: Volkswagen bjöd på en första glimt av nya Golf R
Volkswagen inledde jubileumsåret för Golf på ett sportigt och spektakulärt sätt vid helgens Ice Race i Zell am See, Österrike. Nya Golf, som lanseras i år för att markera modellens 50-årsjubileum, hade sin publika premiär vid det traditionella motorsportevenemanget på snö och is. Volkswagen gav också en första glimt av sin sportigaste modell: Golf R – kamouflerad, med fyrhjulsdrift och omisskännligt R. Den svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson fick möjlighet att testa bilen under Ice Race. Nya Golf R har världspremiär i mitten av 2024.
- Publik premiär efter världspremiären: Volkswagen ställde ut nya Golf på Ice Race i Österrike
- Förr, nu och i framtiden – Volkswagen R presenterade sportiga Golf-modeller, inklusive framtidens Golf R
- Motorsportlegenden Hans-Joachim Stuck och den svenske sexfaldige världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson driftade på snö och is
Traditionella Ice Race i Zell am See var den perfekta platsen för att fira de sportiga Golf-versionernas förflutna, nutid och framtid. Spektakulärt, lite vilt, men totalt jordnära på den snöiga och isiga banan.
Racinglegenden Hans-Joachim Stuck och den svenske sexfaldige världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson visade upp olika Volkswagen-bilar och showade för publiken. Bland bilarna fanns Golf I GTI, som hade premiär 1975, och Golf IV R32 från 2002, föregångaren till alla prestandaversioner med R-märket. Volkswagen presenterade även andra historiska utställningsbilar: en rallyversion av Golf I GTI och två rallyversioner av Golf II.
– Volkswagen R är Volkswagens premiumprestandamärke och har stått för sportighet och dynamisk prestanda i över 20 år. Här på Ice Race möter det förflutna framtiden. Vi kan knappt vänta på att Golf R, som fortfarande var kamouflerad här, ska fira sin premiär i sommar, säger Reinhold Ivenz, chef för Volkswagen R.
Nya Golf i aktion
Nya Golf visades upp i Zell am See i fyra versioner – inte bara som utställningsbil utan även i full aktion. Förutom Golf R kompletterade Golf GTI, Golf eHybrid och Golf GTE modellutbudet.
– Ice Race är ett riktigt spektakel. Andra förare skulle sätta på sig snökedjor under dessa förhållanden, men för oss racerförare är det här det roliga verkligen börjar, säger Hans-Joachim Stuck.
Stuck är tvåfaldig Le Mans-vinnare, före detta Formel 1-förare, sportbilsförare och tysk mästare i långfärdsbilar.
– På Ice Race träffar man riktiga motorsportfantaster och även många människor som annars har lite kontakt med motorsporten – men går hem med mycket entusiasm för den, säger Stuck.
Johan Kristoffersson säger:
– Jag älskar att köra en kraftfull fyrhjulsdriven bil på snö och is – särskilt om det är en R-modell.
Svensken har vunnit fem av sina sex titlar i rallycross-VM med Volkswagen.
– Det var jättekul att sitta i helt nya Golf för första gången. Jag kan bara säga att även om Golf R ännu inte har avslöjats finns det en äkta sportbil under kamouflaget som fans av märket R redan kan se fram emot.
Om Ice Race i Zell am See
Ice Race kan se tillbaka på en lång historia som började med skidåkning, en vågad fritidsaktivitet för nordiska och alpina bönder som låter hästar dra dem över isen på skidor. Skidåkning blev en sport, men också djärvare och mer spektakulär: motorcyklar och bilar ersatte hästarna. 1937 förbereddes en bana för detta för första gången i Zell am See. Sedan skedde evenemanget igen från 1952 och blev ett vanligt motorsportspektakel fram till 1974.
I sin nuvarande form är Ice Race redan ett andra återupplivande: 2019 hölls den för första gången sedan 1974. År 2024 presenterade den fjärde upplagan av det moderna Ice Race inte bara traditionell skidåkning utan även spektakulära tävlingsbilar och serietillverkade fordon på is och snö.
Om Volkswagen R
Volkswagen R är Volkswagens premiumprestandamärke och ansvarar för de sportigaste bilarna som kompletterar produktsortimentet. Kunderna kan för närvarande välja mellan fem prestandahöjande serietillverkade bilar – från dynamiska Golf R till märkets toppmodell, Touareg R eHybrid.
Med mer än 35 000 producerade bilar var 2023 ett rekordår för Volkswagen R. Totalt har mer än 300 000 R-modeller levererats sedan 2002. Volkswagen R förbereder sig nu för framtiden. Baserat på de fyra grundpelarna – prestanda, design, innovation och kvalitet – kommer portföljen gradvis att övergå till helt eldrivna R-modeller fram till 2030.